فرهان دیزل

تهران، اسلامشهر، میدان نماز، به سمت چهاردانگه، 200 مترپایین تر، ساختمان فرهان دیزل

بررسی و مقایسه کشنده دافران با سی اند سی

بررسی و مقایسه کشنده دافران با سی اند سی

فهرست محتوا

امروزه در دوره‌ای قرار داریم که شاهد حضور سیل عظیمی از کامیون‌های اروپایی کارکرده وارداتی هستیم. این کامیون‌ها گرچه با هدف کنترل قیمت‌ها و خروج کامیون‌های فرسوده وارد بازار شدند، اما به‌هرحال نتوانستند جایگزین مناسبی از نظر قیمتی برای این کامیون‌ها باشند. امروز اکثر کامیون‌ها با ارقام بالای ۱۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسند که خرید آنها برای اکثر مشتریان سخت و مشکل است.

در طرف مقابل شرکت‌های چینی حضور دارند که هر چند ماه شاهد نسخه‌های جدیدتری از کامیون‌های تازه‌نفس چینی به صورت مونتاژ در داخل کشور هستیم. این کامیون‌های چینی گرچه از نظر کیفیت ممکن است به‌پای رقبای اروپایی‌شان نرسند، با این حال از نظر قدرت و امکانات دست‌کمی از آنها ندارند. به خصوص امروزه که مدل‌های مختلفی از کامیون‌های چینی با قدرت بیش از ۴۸۰ اسب بخار در داخل کشور تولید می‌شوند. باوجوداینکه بین این کامیون‌ها اشتراکات زیادی وجود دارد، اما هر شرکت اصطلاحاً فوت‌وفن کوزه‌گری خودش را داشته و ترکیب متفاوتی را خلق کرده است.

در این مقاله از گروه فرهان دیزل قصد داریم تا شما را با مقایسه کشنده دافران با سی اند سی آشنا کرده و به بررسی تفاوت‌های هر یک با دیگری بپردازیم.

کشنده دافران و سی اند سی

 

معرفی کشنده دافران و سی اند سی

کشنده سی اند سی یکی از محصولات با کیفیت چینی است که در کشور ما توسط گروه آریا دیزل مونتاژ و تولید می‌شود. این کشنده نسبت به سایر کشنده‌های جدیدی که در حال حاضر در بازار کشورمان وجود دارند، کمی باسابقه‌تر بوده و از دوران قبل از تحریم‌های خودروسازی سال ۹۷ در کشور، تولید می‌شد. البته اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی باعث شد تا تولید این ماشین سنگین برای مدتی متوقف شده و از سال ۱۴۰۰ تولید آن مجدداً از سر گرفته شود.

با وجود از سر گرفته شدن تولید کشنده سی اند سی، این کشنده حال باید با رقبای تازه‌نفس هم وطن خود همچون کشنده دافران رقابت کند. کشنده دافران یکی دیگر از کشنده‌های جدید موجود در بازار کشور ما بوده که مدتی است در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود. این کشنده در اصل محصول شرکت چنگ لانگ چین است که توسط گروه شایان دیزل در داخل کشور مونتاژ می‌شود. باوجوداینکه اعتبار برند سی‌ اند سی نسبت به شرکت چنگ لانگ بیشتر است، این شرکت نیز از تولید کنندگان سرسخت کشنده‌های تک و جفت دیفرانسیل در چین به شمار می‌آید.

 

مقایسه کشنده دافران با سی اند سی از طراحی

در این بخش از مقاله مقایسه کشنده دافران با سی اند سی، به بررسی طراحی این دو کشنده و مقایسه آنها با یکدیگر می‌پردازیم. هر دو کشنده از نظر طراحی خارجی، آیرودینامیک طراحی شده‌اند و امتیاز بالایی را از این قسمت دریافت می‌کنند. خوشبختانه دوران تولید کشنده‌های چینی با ظاهر و تکنولوژی‌های قدیمی به پایان رسیده و امروزه شاهد طراحی‌های زیبا و به روز در این کامیون‌ها هستیم.

کشنده دافران از نظر طراحی خارجی شباهت بسیار زیادی به نسل جدید کشنده‌های شرکت رنو دارد. علت را نیز می‌توان در استفاده از چارچوب کابین کشنده رنو T در آن دانست. در طرف مقابل، کشنده سی اند سی در بخش طراحی خارجی از یک سبک طراحی اختصاصی بهره می‌برد که توسط خود شرکت توسعه‌یافته است.

طراحی داخلی کشنده دافران

 

اگر مقایسه کشنده دافران با سی اند سی را در بخش طراحی داخلی این دو کشنده داشته باشیم، باید بگوییم که طراحی داخلی کشنده دافران نسبت به سی اند سی به‌روزتر است. همچنین این کشنده امکانات و آپشن‌های بیشتر و به‌روزتری را نسبت به سی اند سی دارد. در حالی که در کشنده سی اند سی کابینی با امکانات و طراحی کمی قدیمی‌تر وجود دارد. از این نظر کشنده دافران نسبت به کشنده سی اند سی، برتری دارد. با این حال، از نظر جاداری کابین کشنده سی اند سی است که گوی رقابت را از کشنده دافران می‌رباید.

طراحی داخلی کشنده سی اند سی

 

مقایسه کشنده دافران با سی اند سی از نظر موتور و گیربکس

نکته جالبی که در مقایسه کشنده دافران با سی اند سی در بخش فنی وجود دارد، این است که موتور هر دو کشنده دقیقاً یکسان است. هر دو کشنده سی اند سی و دافران از موتور ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی برند چینی یوچای، بهره می‌برند. این موتور مجهز به توربو شارژ و اینترکولر بوده و توانایی تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را دارد. گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز ۲۲۰۰ نیوتن متر است که توانایی چشمگیری را در حمل بار در مسیرهای مختلف از خود نشان می‌دهد.

سیستم تزریق سوخت این موتور از نوع کامون ریل بوده و استاندارد آلایندگی آن در مدل‌های جدید موجود در بازار کشور، یورو ۵ است. به دلیل یورو ۵ بودن این موتور، از سیستم کنترل آلایندگی SCR نیز در این دو کامیون استفاده شده است. البته نکته‌ای را در این بابت عرض کنیم که مدل‌های قبل از سال ۹۷ کشنده سی اند سی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در کشور عرضه می‌شدند.

گیربکس استفاده شده در کشنده دافران، از نوع ۱۲ دنده‌اتوماتیک ساخت شرکت ZF است که ۱۲ دنده به جلو و چهار دنده به عقب دارد. در کشنده سی اند سی نیز از گیربکس تقریباً مشابهی استفاده شده است. البته گیربکس این کشنده به جای چهار دنده‌عقب، از دو دنده‌عقب بهره می‌برد. ارتباط بین موتور و گیربکس در هر دو کشنده با کلاچ برند آلمانی SACHS بوده که از نوع تک‌صفحه‌ای هیدرولیک با کنترل بادی است.

 

مقایسه کشنده دافران با سی اند سی از نظر ابعاد و اوزان

در این بخش مقایسه کشنده دافران با سی اند سی از نظر ابعاد و اوزان را به صورتی جدولی کامل آورده‌ایم:

کشنده دافران. کشنده سی اند سی.
طول. 6040 میلی‌متر. 6426 میلی‌متر.
عرض. 2525 میلی‌متر.
ارتفاع سقف کامیون تا سطح زمین+ بادگیر. 3890 میلی‌متر. 3900 میلی‌متر.
فاصله محوری. 3800 میلی‌متر. 3900 میلی‌متر.
وزن ناخالص ترکیبی مجاز. ۴۴۰۰۰ کیلوگرم. 55000 کیلوگرم.
وزن ناخالص مجاز. 18000 کیلوگرم. 19000  کیلوگرم.
وزن کل شاسی (بدون بار). 7800 کیلوگرم. 6980 کیلوگرم.
ظرفیت مجاز محور جلو (حداکثر). 6700 کیلوگرم. 7500 کیلوگرم.
ظرفیت مجاز محور (عقب). 12300 کیلوگرم. 13000 کیلوگرم.
حجم باک‌ها 600+600 لیتر. 550+300 لیتر.

 

مقایسه دو کشنده از نظر سیستم تعلیق

درباره مقایسه‌ کشنده دافران با سی اند سی از نظر سیستم تعلیق، باید بگوییم که کشنده سی اند سی در محور جلو از فنرهای پارابولیک به همراه ضربه‌گیر استفاده کرده است. سیستم تعلیق این کشنده در محور عقب از نوع بادی مجهز به ریموت کنترل از داخل کابین است. در کشنده دافران در محورهای جلو و عقب از سیستم تعلیق بادی با چهار بالشتک هوا استفاده شده است.

کشنده سی اند سی

 

مقایسه دو کشنده از نظر سیستم ترمز

درباره مقایسه کشنده دافران با سی اند سی از نظر سیستم‌های ترمز و کمک ترمز نیز باید به موارد زیر اشاره کنیم. سیستم ترمز کشنده دافران از نوع دو مداره مستقل پنوماتیکی بوده که در چرخ‌های عقب و جلو از نوع دیسکی است. به این سیستم ترمز باید سیستم ترمز ضد قفل ABS را نیز اضافه کنیم. این کشنده از سیستم ترمز هوشمند برخورد با موانع، سیستم ترمز ضد لغزش، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، تریلر، ترمز اگزوز با تنظیم دستی و ترمز موتور اتوماتیک بهره می‌برد.

در طرف مقابل در کشنده سی اند سی، ترمزهای عقب و جلو از نوع دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل abs  است. همچنین در این کشنده از سیستم ترمز ضد لغزش ASR به همراه ترمز تپه هوشمند HSA و ترمز موتور برند Jacobs استفاده شده است. به طور کلی می‌توان گفت که عملکرد ترمزگیری هر دو کشنده قابل‌قبول بوده و کمبودی از این بابت احساس نمی‌شود.

کشنده دافران

 

خرید اقساطی کشنده دافران و کشنده سی اند سی از فرهان دیزل

در این مقاله از گروه فرهان دیزل، شما را با مقایسه کشنده دافران با سی اند سی آشنا کردیم‌. هر دوی این کشنده‌ها در حال حاضر توسط گروه آریا دیزل و شایان دیزل در حال ثبت سفارش و تحویل به مشتریان هستند. در پایان باید اشاره کنیم در صورتی که تمایل به خرید اقساطی هر یک از این کشنده‌ها دارید، می‌توانید از خدمات فروش اقساطی کشنده فرهان دیزل بهره ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اعطای تسهیلات و شرایط بازپرداخت، می‌توانید با کارشناسان فرهان دیزل از طریق شماره‌های ارتباطی موجود در سایت، در ارتباط باشید.

1 نظر

  • باز با این اطلاعات ناقص اومدی مقاله دادی بیرون ، چهار تا
    ماشین تو گاراژ دیزلیران دیدی فکر کردی کارشناسی ؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید