در کنار رقابت شدیدی که بین کشندههای اروپایی وجود دارد و نمونههایی از آن را در کشور خودمان نیز شاهد هستیم، کشندههای چینی نیز در لیگ خود در حال رقابت هستند. امروزه اگر در بازار خودروهای سنگین کشور به دنبال نمونههای صفر کیلومتر و مونتاژ کارخانهای باشید، گزینه پیش روی شما کشندههای چینی خواهند بود. این کشندهها همواره با توجه به قیمت مقرون به صرفهتری که نسبت به کشندههای اروپایی دارند، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار میگیرند. در این بین با برخی کشندههای چینی از برندهای نام آشنای این کشور مواجه میشویم. لازم به ذکر است برندهای ناشناختهتری نیز در این کشور وجود دارند که قابلیت رقابت را با برندهای مشهورتر را خواهند داشت.
مهمانان امروز ما، دو کشنده چینی نسبتا جدید در بازار کشور بوده که یکی از آنها از برند شناخته شده چینی و دیگری از برند تازه وارد چینی است. این دو مهمان، کشنده دیما و کشنده دافران هستند. اگر اخبار حوزه ماشینهای سنگین را در یکی دو سال گذشته دنبال کرده باشید، حتماً با نام این دو کشنده آشنایی دارید. در این مقاله از فرهان دیزل قصد داریم تا به مقایسه کشنده دیما و دافران پرداخته و مشخصات هر یک را به طور دقیق بیان کنیم.
رقابت و مقایسه کشنده دیما و دافران از نظر طراحی چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی، شدید و نفسگیر است. زیرا هر دو کشنده در طراحی خود از کشندههای اروپایی، الگوبرداری کردهاند. این امر سبب شده تا برخلاف برخی مدلهای چینی که هیچگونه تناسب ظاهری در طراحی ندارند، در این دو کشنده از طراحی کاملا زیبا و کاربردی بهرهمند باشیم.
کشنده دیما در طراحی بدنه خارجی خود از نسل جدید کشنده اکتروس مرسدس بنز الگوبرداری کرده است. در حالی که رقیب تازه نفس یعنی کشنده دافران در طراحی بدنه خارجی خود از کابین کشنده رنو الگو گرفته است. به طور کلی نمیتوان ایراد چندانی به این طراحیها گرفت و به نظر نگارنده، هر دو امتیاز قابل قبولی را از این بابت اخذ میکنند. با این حال، یک نکته را باید در نظر بگیریم که این کشنده از نظر اندازه کابین کمی بزرگتر از کشنده دافران است و فضای بیشتری برای رانندگی دارد که در مسیرهای طولانی، کارآمدتر خواهد بود.
در بخش فضای داخلی نیز میتوانیم به مقایسه کشنده دیما و دافران بپردازیم. جایی که کشنده دیما با طراحی بسیار زیبا و استفاده از کیفیت بالا، کار خود را در این بخش تکمیل کرده است. در طرف مقابل متاسفانه کشنده دافران در این بخش کم کاری کرده و از پلاستیکی با کمترین کیفیت، در داشبورد استفاده کرده است. بدین ترتیب در بحث طراحی داخلی و خارجی میتوان کشنده دیما را پیروز دانست.
از دیگر مواردی که میتوانیم به مقایسه کشنده دیما و دافران بپردازیم، بخش فنی این دو کشنده است. از لحاظ موتور، تفاوتهایی بین این دو کشنده وجود دارد. در کشنده دیما از یک موتور شش سیلندر خطی توربو شارژ با حجم ۱۱.۸ لیتر استفاده شده است. این موتور ساخت شرکت کامینز بوده و بر روی کشنده دیما توانایی تولید ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را در بهترین حالت دارد.
در طرف مقابل، در دافران موتور شش سیلندر خطی با حجم ۱۲.۳ لیتر استفاده شده است. این موتور ساخت شرکت یوچای بوده و توانایی تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در بحث موتور، گرچه عملکرد هر دو کشنده تقریباً یکسان بوده و هیچگونه کمبودی احساس نمیشود، با این حال انتظار میرود که موتور تولید شده توسط برند کامینز در دراز مدت، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.
اگر در بحث گیربکس نیز بخواهیم به بررسی تفاوت کشنده دیما و دافران بپردازیم، باید گفت که کشنده دیما از یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک استفاده میکند. این گیربکس ساخت شرکت نام آشنای ZF بوده و ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. در طرف مقابل کشنده دافران را داریم که از یک گیربکس ۱۲ دنده اتوماتیک ساخت شرکت ZF استفاده میکند. این گیربکس دارای ۱۲ دنده به جلو و چهار دنده به عقب است. در بخش گیربکس، عملکرد هر دو کشنده مناسب بوده و هر مدل، برتری چندانی نسبت به دیگری ندارد.
در این بخش از مقایسه کشنده دافران با دیما، ابعاد و اوزان را به صورتی جدولی کامل آوردهایم:
– | کشنده دافران. | کشنده دیما. |
طول. | 6040 میلیمتر. | 6190 میلیمتر. |
عرض. | 2525 میلیمتر. | 2550 میلیمتر. |
ارتفاع سقف کامیون تا سطح زمین. | 3890 میلیمتر. | 3855 میلیمتر. |
فاصله محوری. | 3800 میلیمتر. | 3900 میلیمتر. |
وزن ناخالص ترکیبی مجاز. | ۴۴۰۰۰ کیلوگرم. | ۴5۰۰۰ کیلوگرم. |
وزن ناخالص مجاز. | 18000 کیلوگرم. | 18000 کیلوگرم. |
وزن کل شاسی (بدون بار). | 7800 کیلوگرم. | 7400 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور جلو (حداکثر). | 6700 کیلوگرم. | 7500 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور (عقب). | 12300 کیلوگرم. | 13000 کیلوگرم. |
حجم باکها | 600+600 لیتر. | 600+600 لیتر. |
اگر به مقایسه کشنده دیما و دافران در بحث شاسی و سیستم تعلیق بپردازیم، در اینجا عیب بزرگی در کشنده دیما نمایان میشود. در بخش شاسی و تعلیق کشنده دافران، از یک هفتی هشتی تک بازویی استفاده شده که فاقد میل موج گیر است. همچنین دارای سیستم تعلیق دو بالنی می باشد. در حالی که کشنده دیما فاقد هفتی هشتی و میل موج گیر بوده و تنها بر روی دو سیستم تعلیق دو بالنی متکی است.
در چنین شرایطی شاید سیستم تعلیق و شاسی کشنده دافران نیز ایدهآل به نظر نرسد. به خصوص در برابر کشنده ای همچون فوتون ۴۶۰ که هم هفتی هشتی و میل موجگیر دارد و هم از چهار بالن تعلیق نیز استفاده شده است. با این حال، کشنده دافران در وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشنده دیما قرار دارد. نبود هفتی هشتی و میل موجگیر در کشنده دیما ممکن است باعث افزایش احتمال خرابی دیفرانسیل و همچنین باعث کاهش میزان کنترل کشنده در جادههای لیز شود.
در این بخش، مقایسه کشنده دافران با دیما از نظر سیستم های ترمز و کمکی ترمز را به صورتی جدولی کامل آوردهایم:
کشنده. | سیستم های ترمز و کمکی ترمز. |
دافران. | ترمز های عقب و جلودیسکی، ترمز موتور EVB اتوماتیک، 2 مداره مستقل پنوماتیکی، سیستم ترمز هوشمند اضطراری جهت جلوگیری از برخورد با موانع، ترمز ضد قفل ABS. ترمز اگزوز با تنظیم دستی، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، مجهز به ترمز دستی تریلر، شیرها و سیستم های الکترونیکی ترمز WABCO، سیستم ترمز ضد لغزش، مخازن باد فولادی. |
دیما. | ترمزهای جلو و عقب دیسکی WABCO، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز در چرخ ها (EBD)، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، خشک کن هوا، ترمز ضد قفل (ABS). کنترل الکترونیکی ترمز (EBS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، دو مداره مستقل بادی، ترمز تپه Hill Hold، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای، ترمز موتور Brake با توان 370 اسب بخار، ترمز تریلر. |
در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با مقایسه کشنده دیما و دافران به عنوان دو کشنده جدید موجود در بازار خودروهای سنگین کشور آشنا کردیم. این دو کشنده هر کدام مزایا و معایبی دارند که نسبت به رقیبشان، برتری پیدا میکنند. هیچ کدام از این دو کشنده چینی، بینقص نبوده و همانطور که در مقاله مطالعه کردید، بهتر بود تا برخی تغییرات بر روی این کشندهها اعمال میشد. با این حال، با توجه به قیمتی که این دو کشنده در بازار کشور ما دارند، نمیتوان چندان به ایرادات آنها، خورده گرفت.
در پایان در صورتی که تمایل به خرید یکی از این کشندهها را دارید، باید بگوییم که گروه فرهان دیزل خدمات فروش اقساطی کشنده دیما و کشنده دافران را ارائه میدهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق شمارههای زیر با کارشناسان فرهان دیزل، در ارتباط باشید.
هر دو به نسبت قیمت مناسب ارزیابی میشود
هردوی اینها نهایت ۲ الی ۳سال جوابگوی جاده های ایران
هستند بعد از ۳سال به معنای واقعی فرسوده میشن چون
آلیاژ بسیار ضعیفی دارن هروقت مثل اکتروس ۱۸۴۳ تیپ ۱ یا
ولوو fh460تیپ یک ۲۰سال کارکردن و سرحال موندن بعد باید
به اینها گفت کشنده….بعدشم الانم که دارن تو بازار به این
آشغالها معادل یه کشنده روز دنیا پول میدن از ناچاریه وگرنه
الان راننده افغانی و عراقی که یک زمانی حسرت ماک و انترناش
ایرانیهارو میخوردن دارن کشنده روز دنیا رو سوار میشن…
دیما از لحاظ ظاهری بهتره ولی از نظر موتوری دافران
بهتره..موتور دافران دقیقا همون موتور سی ان سی هست
کسایی که سی ان سی دارند هنوز با یک میلیون کارکرد موتور
باز نکردن