اگر جزء علاقهمندان به خرید کشندههای باکیفیت هستید، کشنده دیما و کشنده امپاور نمونه هایی از بهترین گزینه هایی هستند که پیش رو دارید. اما این که کشنده دیما بخرید یا امپاور، سوالی است که پاسخگویی به آن نیاز به بررسی های بیشتر دارد. اهمیت آشنایی با این کشندهها و مقایسه آنها با یکدیگر ما را بر آن داشته است که مطلب حاضر را به این موضوع اختصاص دهیم. اگر مشتاق آشنایی با کشنده های دیما و امپاور و شناخت ویژگی ها و مشخصات کلی آن ها هستید، این مطلب را از دست ندهید!
خلاء کشنده های اروپایی صاحب نام همچون ولوو و اسکانیا در پی تحریمهای سفت و سخت در کشور ایران، پای کشندههای چینی را به بازار باز کرده است. خودروسازان داخلی نیز از قافله عقب نمانده و با عرضه محصولاتی بی نظیر در این رقابت خوش درخشیده اند! بسیاری از افراد فعال در حوزه حمل و نقل نیازمند کشندههایی هستند که در عین ارزان بودن، با کیفیت بوده و بتوانند جای خالی کشندههای اروپایی را پر کنند. چه گزینه ای بهتر از کشنده دیما؟!
کشنده دیما یکی از محبوب ترین کشنده های موجود در بازار است که هم بسیار با کیفیت و هم بسیار ارزان قیمت می باشد. همین موضوع سبب شده است که دیما را به عنوان یکی از به صرفه ترین کشنده ها در صنعت حمل و نقل کشور بشناسند!
شاید برایتان جالب باشد بدانید که کشنده دیما همان کشنده جک گالوپ چینی است. مهندسان و متخصصان شرکت مایان دست به نوآوری زده و با ایجاد تغییراتی در این خودرو آن را با نام کشنده دیما روانه بازار ساختند. بدین ترتیب مایان از شر تحریم های شرکت های خودروسازی رقیب در امان ماند!
اگر از نام و نشان شرکت مایان و پیشینه آن می پرسید، باید خدمتتان عارض شویم که این شرکت یکی از صاحب نام ترین شرکت های خودروسازی داخلی است. مایان سابقه ای طویل در حوزه تولید انواع کامیون های سبک همچون فوسو، کمپرسی، تریلر، کمرشکن تریلر و… دارد. گفتنی است که فعالیت مایان تنها به داخل کشور محدود نبوده و این شرکت خودروسازی محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آلمان نیز صادر می نماید.
این کمپانی نامدار ایرانی با تولید و عرضه کشنده دیما توانست به اوج محبوبیت و معروفیت برسد. این گونه شد که امروزه شاهد حضور گسترده محصولات این کمپانی خودروسازی در جاده های کشور هستیم!
آنچه موجب شباهت کشنده دیما به کشنده های مطرح اروپایی شده است، قدرت موتور و کیفیت قطعات، کابین و شاسی آن است. اگر به نوع خطوط و طراحی داخلی و خارجی دیما نگاهی کلی بیندازید، متوجه خواهید شد که این کشنده وطنی چینی الاصل بی شباهت به مرسدس بنز نیست! البته این طراحی به لحاظ آیرودینامیک نیز عملکرد فوق العاده ای برای دیما به ارمغان آورده و مصرف سوخت آن را تا حد قابل توجهی کاهش داده است!
حقیقتا هرچه از تجهیزات گسترده و امکانات بی نظیر کشنده دیما برایتان بگوییم، حق مطلب را ادا نکرده ایم. انتظار میرود که این کشنده پرطرفدار با ویژگیهایی که دارد، فصل جدیدی را در بازار ایران رقم زده و رقبای سرسخت خود را از میدان رقابت به در کند. چرا که تولید این خودرو متناسب با شرایط اقلیمی کشور ایران صورت پذیرفته و از همین رو قادر به ارائه کیفیت بهتری است. کیفیتی که شاید خودروهای خارجی قادر به عرضه آن نباشند!
تولید کشنده دیما نیز همچون سایر کشنده های موجود در بازار مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت می پذیرد. پس این خودرو نقشی مهم و غیر قابل انکار در نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای دارد. علاوه بر این، شاهکار مایان به طور شایانی به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه حفظ محیط زیست کمک می کند. یک کشنده و این همه مزیت. فوق العاده است، نه؟!
مشخصات کلی کشنده دیما | |
طول | 6190 میلی متر |
عرض | 2550 میلی متر |
ارتفاع سقف تا سطح زمین | 3858 میلی متر |
فاصله محوری | 3900 میلی متر |
فاصله محوری | 3900 میلی متر |
ظرفیت ناخالص فنی | 18000 کیلوگرم |
ظرفیت ناخالص فنی مرکب | 45000 کیلوگرم |
وزن کلی شاسی بدون سوخت و بار | 7400 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7500 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم |
مدل موتور | Cummins ISGE5-490 |
نوع موتور | توربو دیزل ساخت کامینز |
قدرت موتور | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه |
تعداد و نوع آرایش سیلندرها | 6 سیلندر خطی |
حجم موتور | 11800 سی سی |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتون/ 1300-1100 دور در دقیقه |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد زیست محیطی | یورو 5 EVV |
نوع جعبه دنده | تمام اتوماتیک زد اف |
تعداد دنده | 12 دنده جلو و 2 دنده عقب |
سیستم ترمز عقب | از نوع دیسکی |
سیستم ترمز جلو | از نوع دیسکی خنک شونده |
امکانات ترمز | مجهز به: ABS ASR TCR ESC |
ترمز موتوری | I-Brake تک مرحله ای |
ریتادر | هیدرولیکی 5 مرحله ای |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
جنس مخزن سوخت | آلومینیومی |
تعداد و ظرفیت مخزن سوخت | دو مخزن به ظرفیت مجموعا 1200 لیتر |
ظرفیت مخزن ادبلو | 60 لیتر |
سیستم تعلیق جلو و عقب | جلو: فنر تخت چند لایه پارابولیک عقب: بادی دو بالنی با قابلیت تنظیم ارتفاع |
نوع و سایز تایر | تیوبلس 315-80R22.5 |
تجهیزات و امکانات | · توربوشارژر · اینترکولر · گرمکن ادبلو · گرمکن سوخت · گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور · کروز کنترل · بخاری درجا · تاخوگراف · آفتابگیر داخلی و خارجی · مه شکن جلو و عقب · سیستم تهویه مطبوع · سانروف · سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان · سیستم ضد سرقت · قفل مرکزی · شیشه بالابر برقی |
حال که با کشنده دیما و مشخصات کلی این خودروی بی نظیر آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی کشنده امپاور بپردازیم. آماده اید؟!
کشنده امپاور کشنده ای پرقدرت با اصالت چینی است که توسط گروه بهمن موتور عرضه شده و با استقبال بی نظیری از سوی مصرف کنندگان رو به رو شده است. این کشنده همان آئومان H5 کمپانی فوتون است. مهندسان گروه بهمن تغییراتی در ظاهر و سیستم محرکه آن ایجاد نموده و با نام امپاور روانه بازار مصرف ساخته اند!
عملکرد فنی قابل توجه و توانایی مثال زدنی این کشنده چینی الاصل دست به دست یکدیگر داده و آن را به اوج محبوبیت رسانده اند. به گونه ای که کشنده امپاور گزینه اول و اخر بسیاری از علاقه مندان به خرید این خودروها است! زمان زیادی از حضور امپاور در بازار نمی گذرد. اما حقیقتا این خودرو در همین مدت کم توانسته لیاقت خود را به اثبات رسانده و برای رقیبان سرسختی همچون فاو، فوتون، البرز و… خط و نشان بکشد!
درست است که عملکرد فنی و توانایی های مرتبط برای حمل بار توسط یک کشنده بیش از ظاهر و طراحی داخلی و خارجی کابین آن اهمیت دارد. اما حقیقتا زیبایی ظاهری نیز فاکتور مهمی در انتخاب این خودروها است. فاکتوری که عدم توجه به آن می تواند دلسردی راننده در بلند مدت را در پی داشته باشد! طراحان امپاور از اهمیت این مسئله غافل نشده و از همین رو آن را شبیه به کشنده های داف طراحی کرده اند. چراغ های نصب شده در قسمت پایینی بدنه و پلاستیک های سیاه جلو پنجره و سپر اصلی به خوبی گویای این ماجراست!
مشخصات کلی کشنده امپاور | |
طول | 6085 میلی متر |
عرض | 2500 میلی متر |
ارتفاع با بادگیر | 3900 میلی متر |
فاصله محوری | 3600 میلی متر |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7000 کیلوگرم |
وزن مجموع ترکیبی ناخالص فنی | 45000کیلوگرم |
وزن مجموع ترکیبی ناخالص مجاز قانونی | 44000 کیلوگرم |
وزن خالص خودرو | 7300 کیلوگرم |
وزن ناخالص خودرو | 18000 کیلوگرم |
سازنده موتور | Cummins |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 EVV |
نوع موتور | 6 سیلندر خطی تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژ و اینتر کولر |
حجم موتور | 11800 سی سی |
نسبت تراکم | 17:1 |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور- کانال مشترک (بوش آلمان) |
حداکثر قدرت موتور | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتون/ 1100 دور در دقیقه |
مدل جعبه دنده | زد اف |
عملکرد جعبه دنده | دارای سیستم تعویض دنده اتوماتیک 2+ 12 با دو حالت کنترل لغزش- امکان تعویض دنده به صورت دستی |
نوع کلاچ | تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی دارای قطر 430 میلی متر |
جنس مخزن سوخت | آلومینیومی |
تعداد و ظرفیت مخزن سوخت | دو مخزن با مجموع ظرفیت 940 لیتر |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه پارابولیک، مجهز به کمک فنر و استابلایزر |
سیستم تعلیق عقب | بادی مجهز به 4 کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه ذخیره، استابلایزر و کمک فنر |
سیستم ترمز جلو | دیسکی |
سیستم ترمز عقب | پنوماتیکی |
نوع سیستم ترمز | ESC ASR EBS AEBS |
ترمز کمکی | ترمز موتور |
ریتادر | گیربکس 5 حالته زد اف |
ترمز دستی | مکانیزم پنوماتیکی با عملکرد روی محور عقب |
نوع سیستم فرمان | فرمان ساچمه ای گردان هیدرولیک |
نوع تایر | تیوبلس |
سایز تایر | R22.5/315/80 |
جنس رینگ | فولادی |
سایز رینگ | 9*5/22 |
باتری | دو عدد 12 ولت 180 آمپر |
دینام | 28 ولت 110 آمپر |
حداکثر توان بالاروی از شیب | 29 درصد |
شعاع گردش | 3/7 متر |
امکانات و تجهیزات | · سیستم هشدار حرکت بین خطوط · سیستم کنترل حرکت خودرو در سر بالایی · سیستم هشدار برخورد به جلو · سیستم ترمز اضطراری هوشمند · قفل دیفرانسیل · کابین مسطح و سقف بلند به منظور راحتی تردد در کابین · دو عدد تخت خواب بزرگ · کابین شناور چهار نقطه ای با تعلیق بادی · دکوراسیون داخلی لوکس · جک بالابر برقی کابین · یخچال · سانروف برقی · آفتابگیر داخلی و خارجی · صندلی راننده پنوماتیکی با قابلیت تنظیم در 6 جهت دارای گرمکن · مولتی مدیا TFT لمسی · مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان · سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک · دارای بخاری درجا · آینه های جانبی قابل تنظیم با سیستم گرمایش · چراغ روشنایی روز · چراغ مه شکن عقب و جلو · آلارم دنده عقب · مجهز به کروز کنترل · مجهز به تاخوگراف · تنظیم گاز درجا · مجهز به سیستم کمکی استارت بیرون از کابین · دارای قطع کن باتری · دارای شیشه بالابر برقی · دارای قفل مرکزی با قابلیت ریموت کنترل · دارای کیف ابزار · دارای جک بالابر · دارای بوق شهری و برون شهری · دارای کولر درجا · … |
اکنون که با کشنده دیما و کشنده امپاور آشنا شدیم و مشخصات و امکانات هر یک را شناختیم، بهترین فرصت برای مقایسه این دو کشنده است. نگاهی کلی به جدول زیر بیندازید و تصمیم نهایی را برای خرید کشنده دیما یا امپاور قاطعانه بگیرید!
مشخصات فنی | کشنده دیما | کشنده امپاور |
طول | 6160 میلی متر | 6085 میلی متر |
عرض | 2550 میلی متر | 2500 میلی متر |
ارتفاع | 3858 میلی متر از اتاق تا سطح زمین | با بادگیر 3900 میلی متر |
فاصله محوری | 3900 میلی متر | 3600 میلی متر |
مدل موتور | Cummins isge5-490 | Cummins |
قدرت موتور | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتون متر/ 1300-1100 دور در دقیقه | 2300 نیوتون متر/ 1100 دور در دقیقه |
مدل جعبه دنده | تمام اتوماتیک بدون پدال کلاچ زد اف | دارای سیستم تعویض دنده اتوماتیک زد اف |
تعداد دنده | 12 دنده جلو و دو دنده عقب | 12 دنده جلو و دو دنده عقب |
جنس مخزن سوخت | آلومینیومی | آلومینیومی |
ظرفیت مخزن سوخت | 1200 لیتر | 940 لیتر |
ظرفیت مخزن ادبلو | 60 لیتر | 85 لیتر |
سیستم ترمز جلو | دیسکی | دیسکی |
سیستم ترمز عقب | دیسکی | پنوماتیکی |
امکانات ترمز | دو مداره مستقل بادی ضد قفل ترمز(ABS) سیستم ضد لغزش(ASR/TC) سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC) ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای ترمز موتور I-brake | ضد قفل مجهز به کنترلگرهای الکترونیکی (EBS,ASR,ESC)
سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEES) ترمز موتور، ریتاردر گیربکس 5 حالته با برند (ZF) مکانیزم پنوماتیکی- با عملکرد روی محور عقب |
سیستم تعلیق جلو | پارابولیک، دارای سه لایه فنر به همراه کمک فنر و میل موجگیر | فنر تخت چند لایه پارابولیک، مجهز به کمک فنر و استابلایزر |
سیستم تعلیق عقب | بادی WABCO-ECAS با دو بالشتک و کمک فنر(قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور، دارای حافظه ذخیره سازی ارتفاع) | بادی مجهز به 4 کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه ذخیره، استابلایزر و کمک فنر |
ویژگی های اتاق | سقف بلند از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضد زنگ دارای تاییدیه استحکام اتاق اروپا دارای 2 تخت خواب عریض مجهز به جک بالا بر برقی با زاویه خم تقریبی 70 درجه دارای بادگیر سقف دارای تعلیق بادی 4 نقطه ای | داشبورد و فرمان ساخته شده از پلاستیک سخت چیدمان راضی کننده کلیدها برای بهبود دسترسی مجهز به نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره ای صندلی های راحت و مناسب برای مسیرهای طولانی اتاق جادار با فضای راحت برای خواب دو نفر |
تجهیزات و امکانات | · سیستم مدیریت رفتار راننده (ESS) · کروز کنترل · رابط کاربری روی غربیلک فرمان · محور meritor · قفل دیفرانسیل · بخاری درجای هوا به هوا · قطع کن باتری در داخل و خارج از اتاق · تاخوگراف continental · زاپاس بند و لاستیک زاپاس · آفتابگیر داخلی و خارجی اتاق · مه شکن جلو و عقب · چراغ روشنایی در روز (DRL) · مکانیزم هوشمند انتخاب هر یک از دو باک سوخت به صورت مستقل · گلگیر عقب و جلو · مبدل 24 ولت به 12 ولت · سوکت 220 ولت · … | · سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS) · سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی (HSA) · سیستم هشدار برخورد به جلو (FCW) · سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEBS) · قفل دیفرانسیل · کابین مسطح(بدون بالونی) و سقف بلند جهت تردد راحت در کابین دارای دو تختخواب · کابین شناور چهار نقطه ای با تعلیق بادی · دکوراسیون داخلی لوکس · جک بالابر برقی کابین · یخچال · سانروف برقی · آفتابگیر داخلی و خارجی · صندلی راننده پنوماتیکی با قابلیت تنظیم در 6 جهت · دارای گرمکن مولتی مدیا TFT لمسی (رادیو، رهیاب، بلوتوث، USB، SD) · مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان · … |