یکی از پرتکرارترین سوالاتی که به وفور از سوی علاقهمندان به خرید کشندههای چینی مطرح میشود، این است که کشنده دیما بخریم یا فوتون؟
حتما می گویید حالا چرا کشنده دیما و فوتون؟ مگر سایر کشنده ها چه ایرادی دارند؟
حقیقت این است که همه کشنده های چینی چه آن ها که قدیمی هستند و سالیان سال است مهمان جاده های پر پیچ و خم اند و چه آن ها که از حضورشان در جاده ها زمان زیادی نمی گذرد، کشنده هایی فوق العاده هستند. آنقدر ناب و با کیفیت که به جرأت می توان گفت دست کمی از کشنده های صاحب اسم و رسم اروپایی همچون اسکانیا ندارند! اما در این میان کشنده دیما و فوتون طرفداران بیشتری داشته و نظر بسیاری از علاقهمندان به خرید را به سوی خود جلب کرده اند. می پرسید چرا؟!
اگر با مشخصات فنی و ویژگی های ظاهری این کشنده های چینی آشنا بودید، هرگز چنین سوالی نمی پرسیدید. چرا که با یک نگاه اجمالی به مشخصات فنی فوق العاده این خودروها و ظاهر بی نظیرشان حساب کار دستتان می آید. کافی است تنها چند دقیقه پشت فرمان کشنده دیما و فوتون بنشینید. آن وقت متوجه خواهید شد که لذت رانندگی با یک کشنده خوب زمین تا آسمان با کشنده های بی کیفیت و ارزان قیمت بازار که خرجشان بیشتر از دخلشان است، فرق دارد!
شک نداریم که حتی اگر موافق خرید کشنده های چینی باشید و با شنیدن نام آن ها کلی به به و چهچه کنید، باز هم یک سوال قدیمی را در پستوی ذهنتان پنهان کرده اید. سوالی که با هر بار مرور آن از خرید کشنده های چینی پشیمان می شوید و دست و دلتان به خرید نمی رود! دیگر وقت آن رسیده است که سوالتان را مطرح کنید و برای همیشه خودتان را از شر این درگیری ذهنی برهانید.
می دانیم که می خواهید بپرسید نکند کشنده های چینی هم مثل سایر محصولات چینی بی کیفیت باشند؟ نکند تمام سرمایه ام را صرف خرید این کشنده ها کنم و راضی نباشم؟!
ببینید دوست عزیز؛ اگر همین چند سال پیش این سوال را می پرسیدید، به شما می گفتیم که حقیقتا کشنده های چینی آن آش دهان سوزی که دلالان تعریف می کنند، نیستند. فقط چون ارزان تر از کشنده های اروپایی هستند، چاره ای ندارید جز این که با آن ها کنار بیایید! اما از شما بعید است که با اطلاع از پیشرفت تکنولوژی و متدهای مختلف خودروسازی در دنیای امروز چنین سوالی مطرح کنید. مسلما کشور چین هم همچون سایر رقیبان سر سخت خود از قافله عقب نمانده و این تکنولوژی های به روز را در ساخت خودروهای تولیدی خود مورد استفاده قرار می دهد. از خودروهای سبک گرفته تا خودروهای سنگین و نیمه سنگین و اتوبوس و…
حالا که خیالتان از کیفیت و کارایی کشنده های چینی راحت شد، بیایید با هم به بررسی مشخصات کلی کشنده دیما و فوتون بپردازیم. مطمئنا مقایسه کشنده دیما و فوتون تصمیم گیری را برای شما ساده تر خواهد کرد. اگر سوالِ “کشنده دیما بخریم یا فوتون؟” سوال شما هم هست، تیترهای بعدی را از دست ندهید!
پیش از بحث درباره کشنده دیما و ویژگی های فوق العاده آن باید خدمتتان عارض شویم که این کشنده بی نظیر همان کشنده جک گالوپ k7 است که در ایران با نام دیما شناخته شده و به وسیله گروه مایان عرضه می گردد.
سال 1399 بود که شرکت مایان با تکیه بر دانش بی انتهای مهندسان و متخصصان ایرانی صاحب نام دست به نوآوری و تولیدی به یاد ماندنی زد تا برگی جدید در تاریخ موفقیت های خودروسازی این مرزوبوم رقم بخورد. این شرکت داخلی هدف خود از طراحی و تولید این خودروی با کیفیت را کمک به توسعه ناوگان حمل و نقل و جبران خلاء کشنده های سرشناس اروپایی همچون ولوو و اسکانیا اعلام نمود.
این گونه بود که کشنده دیما در ابتدای سال 1400 وارد بازار و با استقبال بی نظیری از سوی خریداران مواجه شد. این کشنده نخستین محصول شرکت خودروسازی مایان در زمینه خودروهای سنگین و تجاری است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، این کشنده همان کشنده جک گالوپ k7 است که اصالتی چینی دارد. مایان با ایجاد کمی تغییر و تحول و تغییر نام این خودرو برای در امان ماندن از مشکلات تحریمها آن را با نام دیما روانه بازار ساخته است!
اگر بگوییم کشنده دیما میتواند با هم نوعان اروپایی خود رقابت کند و حتی برای آنها شاخ و شانه بکشد، گزاف نگفته ایم. موتور قدرتمند این کشنده اصالتا چینی قدرتی فوق العاده داشته و قطعات استفاده شده در شاسی آن بسیار با کیفیت و مرغوب هستند. اگر دیما را از نزدیک ببینید، بی شک محو زیبایی ظاهری کابین آن خواهید شد. گروه جک جسارت به خرج داده و با شبیه سازی طراحی داخلی و خارجی این کشنده به مرسدس بنز نظر بسیاری از خریداران را به محصول بی نظیر خود جلب نموده است. استفاده از چنین طراحی ای موجب شده است که این خودرو از نظر آیرودینامیک نیز عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش گذاشته و سوخت کمتری مصرف نماید. یک تیر و دو نشان طلایی!
اگر مشتاق آشنایی با مشخصات کلی کشنده دیما هستید، جدول زیر مختص شما است.
مشخصات کلی کشنده دیما | ||
طول | 6190 میلی متر | |
عرض | 2550 میلی متر | |
ارتفاع | 3858 میلی متر | |
وزن خالص | 7400 کیلوگرم | |
وزن ناخالص | 45000 کیلوگرم | |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم | |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7500 کیلوگرم | |
فاصله محوری | 3900 میلی متر | |
نوع موتور | توربو دیزل ساخت کامینز | |
تعداد سیلندر | 6 | |
نوع سیلندر | خطی | |
حجم موتور | 8/11 لیتر | |
استاندارد زیست محیطی | یورو 5 + EVV | |
حداکثر قدرت موتور | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتون متر/ 1300-1100 دور در دقیقه | |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر بر ساعت | |
سیستم فرمان | هیدرولیک | |
سیستم ترمز عقب | دیسکی | |
سیستم ترمز جلو | دیسکی خنک شونده | |
امکانات ترمز | ABS+ASR/TC +ESC | |
ترمز موتوری | I-Brake تک مرحله ای | |
گیربکس | 2+ 12 سرعته از نوع اتوماتیک | |
ریتادر | هیدرولیکی 5 حالته مدل زد اف | |
جنس مخزن سوخت | آلومینیوم | |
تعداد و ظرفیت مخزن سوخت | دو مخزن به ظرفیت مجموعا 1200 لیتر | |
حجم مخزن ادبلو | 60 لیتر | |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه پارابولیک | |
سیستم تعلیق عقب | بادی دو بالنی با قابلیت تنظیم ارتفاع | |
نوع تایر | تیوبلس | |
سایز تایر | 315-80R22.5 | |
امکانات | · مجهز به توربوشارژ Holset · مجهز به سیستم پاشش فشار قوی سوخت بوش · مجهز به تاخوگراف کنتیننتال · مجهز به کروز کنترول · مجهز به رابط کاربری روی غربیلک فرمان · مجهز به بخاری درجا · مجهز به زاپاس بند و لاستیک زاپاس · مجهز به آفتابگیر · مجهز به مه شکن جلو و عقب · … | |
کشنده فوتون محصولی بی نظیر از یکی از قدرتمندترین شرکت های خودروسازی چینی است. جالب است بدانید که مونتاژ این خودرو را شرکت ایرانخودرو دیزل بر عهده دارد. اگر از قدمت فعالیت کمپانی خودروسازی فوتون می پرسید، باید خدمتتان عارض شویم که بیش از دو دهه از فعالیت موفق آن می گذرد. ممکن است بگویید دو دهه برای شرکتی که در عرصه خودروسازی آن هم تولید خودروهای سنگین، نیمه سنگین و کشنده فعالیت می کند، زمان زیادی نیست. حق با شما است. اما این شرکت در همین مدت زمان کوتاه توانسته است موفقیت های عظیمی به دست آرده و روی دست رقبای اروپایی خود بلند شود! همین برای اعتماد کردن به چنین شرکتی کافی نیست؟!
حقیقتا هرچه از قدرت و ویژگی های کشنده فوتون برایتان بگوییم، حق مطلب را ادا نکرده ایم. اما واقعیت این است که نمی توان این همه محبوبیت و معروفیت کشنده فوتون را تنها به قدرت و ویژگی های آن نسبت داد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بهره گیری سازندگان این خودرو از تکنولوژی کشنده های کمپانی دایملر و نیز الهام گیری از کابین این خودروهای سنگین تاثیر به سزایی در محبوبیت آن ها داشته است.
جالب و در عین حال لازم است بدانید که شرکت آمریکایی کامینز که یکی از برترین تولید کنندگان موتورهای دیزلی در دنیا است، شریک تجاری کمپانی فوتون می باشد. پس در این که موتور استفاده شده در ساختار کشنده فوتون موتور پر قدرت کامینز است، هیچ شکی نیست. این موضوع موجب علاقه بسیاری از خریداران ایرانی به کشنده های ساخت این کمپانی نامدار شده است.
مشخصات کلی کشنده فوتون | |
قدرت موتور | 440 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 2060 نیوتون متر/ 1200 دور در دقیقه |
وزن خالص | 8150 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7500 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم |
طول | 6090 میلی متر |
عرض | 2490 میلی متر |
ارتفاع | 3890 میلی متر |
فاصله بین دو محور | 3600 میلی متر |
تعداد و آرایش سیلندرها | 6 سیلندر خطی |
حجم سیلندرها | 10800 سی سی |
جنس و ظرفیت مخزن سوخت | آلومینیومی 800 لیتر |
نوع ترمز | ترمز پنوماتیکی دومداره مستقل |
ترمز کمکی | ترمز موتوری از نوع ژاکوب و دو مرحله ای، مجهز به سیستم ABS+ ASR |
ترمز پارک | پنوماتیکی عمل کننده روی چرخ های عقب |
حداکثر توان بالاروی از شیب | 30 درصد |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | Euro III |
امکانات و تجهیزات | مجهز به: · آینه بغل برقی · شیشه بالابر برقی · سان روف برقی · دو عدد تخت خواب · گرم کن سوخت · کروز کنترل · بخاری درجا · کمربند ایمنی سه نقطه ای · بادگیر · …
|
مشخصات فنی | کشنده دیما | کشنده فوتون |
طول | 6190 میلی متر | 6090 میلی متر |
عرض | 2550 میلی متر | 2490 میلی متر |
وزن | 7400 کیلوگرم | 8150 کیلوگرم |
مدل موتور | Cummins ISGe5-490 | Cummins ISME 420 30 |
قدرت موتور | 490 اسب بخار در دور موتور 1900 | 440 اسب بخار در دور موتور 1900 |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتن متر در دور موتور 1100 تا 1300 | 2060 نیوتن متر در دور موتور 1200 |
استاندارد زیست محیطی | Euro V+EEV | Euro III |
مدل و نوع جعبه دنده | مدل: ZF تمام سنکرونیزه تمام اتوماتیک بدون پدال کلاچ 12 دنده جلو + 2 دنده عقب | مدل: ZF دستی 16 دنده جلو+ 2 دنده عقب |
مخزن سوخت | 2 عدد مخزن سوخت مجموعا 1200 لیتری + مخزن ادبلو | مخزن سوخت آلومینیومی 800 لیتری |
سیستم تعلیق جلو | پارابولیک، دارای سه لایه فنر به همراه کمک فنر و میل موجگیر | فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر |
سیستم تعلیق عقب | بادی WABCO-ECAS | فنر پارابولیک |
سیستم ترمز | ترمز جلو و عقب دیسکیWABCO دو مداره مستقل بادی سیستم ضد قفل ترمز ABS سیستم ضد لغزش ASR/TC سیستم کنترل الکترونیکی پایدار ESC |
پنوماتیک دو مداره مستقل مجهز به ABS +ASR |
ویژگی های اتاق | سقف بلند از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضد زنگ دارای تاییدیه استحکام اتاق اروپا دارای 2 تخت خواب عریض مجهز به جک بالابر برقی دارای بادگیر سقف | سقف بلند مجهز به بالابر هیدرولیکی برقی و دستی سیستم تعلیق کابین از نوع تعلیق بادی و کمک فنر صندلی راننده از نوع بادی با قابلیت تنظیم مجهز به دو عدد تخت خواب |
تجهیزات و امکانات | · توربوشارژر · اینترکولر · گرمکن ادبلو · گرمکن سوخت · گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور · کروز کنترل · بخاری درجا · تاخوگراف · آفتابگیر داخلی و خارجی · مه شکن جلو و عقب · سیستم تهویه مطبوع · سانروف · سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان · سیستم ضد سرقت · قفل مرکزی · شیشه بالابر برقی | · بخاری درجا · کروز کنترل · آینه بغل برقی · مجهز به گرمکن · شیشه بالابر برقی · تاخوگراف · سانروف · رادیو پخش USB+CD · قفل مرکزی · GPS · جعبه ابزار · کپسول آتش نشانی · سیستم صوتی ب روی غربیلک فرمان · بادگیر |