در حال حاضر میتوان گفت کامیونها و کشندههای چینی، در بهترین وضعیت خود در بازار کشور قرار دارند. در گذشته کامیونهای دانگ فنگ ۳۷۵ و هوو محصول شرکت سینوتراک به عنوان کامیونهای چینی ارزان قیمت و البته با کیفیت بسیار پایین، عرضه میشدند. کامیون های برند سینوتراک در این مورد بسیار بدنام بوده و تلفات جاده ای فراوانی را در طول بیش از یک دهه رقم زده بودند. با این حال، گذشت ایام و تحقیق و توسعه فراوان برندهای چینی، باعث شد امروزه با کامیونهای چینی در خور و قابل رقابت با برخی مدلهای کامیونهای اروپایی مواجه باشیم.
برند سیتراک یا همان سینوتراک، امروزه با کامیون جدیدی تحت عنوان پیلسان در کشور ما عرضه شده است. این کامیون برخلاف مدلهای قبلی این شرکت، بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از قطعات آن تحت لیسانس برند اروپایی مان (MAN) میباشد. با این حال، کشنده پیلسان از نظر طراحی ظاهری و امکانات، به پای برخی از رقبای تازه وارد چینی خود نمیرسد. از جمله این رقبا میتوان به کشنده دیما اشاره کرد.
کشنده دیما محصول جدید گروه خودروسازی مایان دیزل است که در اصل، یکی از محصولات برند تولیدی جک در کشور ما میباشد. این کشنده نسبت به مدلهای موجود کشنده پیلسان در کشور ما، از طراحی به روزتر و امکانات بهتری بهره میبرد. با این حال، کشنده پیلسان به استانداردهای اروپایی نزدیکتر است. در این مقاله قصد داریم شما را با مقایسه کشنده دیما با سیتراک آشنا کرده و این دو کشنده را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا کشنده برتر را از هر منظر معرفی کنیم.
اگر بخواهیم به مقایسه کشنده دیما با سیتراک از نظر طراحی بپردازیم، باید بگوییم که کشنده دیما از نظر طراحی ظاهری در وضعیت بسیار بهتری نسبت به سیتراک قرار دارد. بدنه کشنده دیما از نظر ایرودینامیک و جذابیت بصری، نمره بالاتری را نسبت به کشنده سیتراک میگیرد که از طراحی نسبتاً سادهتری بهره میبرد.
البته کابین کشنده سیتراک تحت لیسانس شرکت مان آلمان بوده و تقریباً بر پایه مدل TGA این شرکت، توسعه یافته است. از این نظر که بدنه کشنده سیتراک بر پایه استانداردهای اروپایی توسعه یافته است، قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به کشنده دیما دارد. این دو کشنده، هر کدام از منظر مختلفی در این رقابت، پیروز هستند. در فضای داخلی نیز باید گفت که کشنده دیما به طور کامل گوی رقابت را از کشنده سیتراک یا پیلسان ربوده است. به خصوص در نسل قبلی، کشنده سیتراک طراحی بسیار سادهتری را نسبت به دیما، داشته است. با این حال، در چند ماه گذشته کشنده سیتراک، به روزرسانی ظاهری و فنی را تجربه کرده و در وضعیت بهتری از نظر رقابتی قرار دارد.
در ادامه به مقایسه کشنده دیما با سیتراک از نظر مشخصات فنی میپردازیم. کشنده دیما در مدل عرضه شده به بازار ایران از یک موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری ساخت شرکت کامینز بهره میبرد. این موتور تولیدی، ۴۹۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۱۹۰۰ دارد. البته این قدرت به دلیل استفاده از سیستم پرخوران یا توربو شارژ و اینترکولر به دست آمده است. گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز ۱۳۰۰ نیوتون متر است که در بازه دور موتور ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ در دسترس خواهد بود.
در طرف مقابل کشنده سیتراک را داریم که از یک موتور ساخت شرکت سینوتراک بهره میبرد. با وجود چینی بودن این موتور، باید گفت که این موتور تحت لیسانس شرکت مان آلمان تولید شده و برخی قطعات این شرکت در این موتور، استفاده شده است. این موتور در نسخه اولیه عرضه شده به بازار خودرو کشور، از نوع ۱۱ لیتری یورو ۵ بوده است که توانایی تولید ۴۴۰ اسب بخار را در دور موتور ۱۹۰۰ دارد. گشتاور تولید شده توسط این نسخه از موتور کامیون سیتراک نیز ۲۱۰۰ نیوتون متر است که در بازه دور موتور ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ دور بر دقیقه در دسترس راننده قرار میگیرد.
موتور شش سیلندر خطی، مجهز به توربو شارژهای محصول شرکت Holset است که با سیستم تزریق سوخت کامون ریل و ای سی یو ساخت برند بوش تولید شده است. البته شرکت پیلسان در راستای رقابت با سایر مدلهای تولید شده در کشور ما، به عرضه نسخه قویتر کشنده سیتراک اقدام کرده است.
در حال حاضر امکان سفارش کشنده پیلسان ۴۸۰ وجود دارد که این کشنده، از یک موتور ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی با توربو شارژ و اینترکولر بهره میبرد. این موتور توانایی تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه را دارد. همچنین گشتاور تولید شده نیز از ۲۱۰۰ نیوتن متر به ۲۳۰۰ نیوتن متر ارتقا پیدا کرده است. محدوده در دسترس این گشتاور نیز ۹۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه است.
مقایسه کشنده دیما با سیتراک را به بخش گیربکس ببریم. در کشنده دیما از گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک ZF سری تراکسون استفاده شده است که ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. این گیربکس همچنین مجهز به اینترادر ۵ زمانه از نوع هیدرولیکی است.
در کشنده سیتراک بسته به مدل ۴۴۰ اسب بخاری و ۴۸۰ اسب بخاری از گیربکسهای متفاوتی استفاده شده است. در مدل ۴۴۰ اسب بخاری از یک گیربکس ۱۶ سرعته دستی ساخت شرکت ZF استفاده شده است. این گیربکس همچنین دو دنده به عقب نیز دارد. کشنده سیتراک در مدل جدید ۴۸۰ اسب بخاری خود از همان گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک نصب شده بر روی کشنده دیما استفاده میکند. همچنین از همان اینترادر ۵ زمانه نیز در این کشنده استفاده شده است.
در ادامه به مقایسه کشنده دیما و سیتراک از نظر ابعاد و اوزان در یک جدول کامل پرداختهایم.
– | کشنده دیما. | کشنده سیتراک. |
طول. | 6190 میلیمتر. | 6225 میلیمتر. |
عرض. | 2550 میلیمتر. | 2500 میلیمتر. |
ارتفاع سقف کامیون تا سطح زمین | 3855 میلیمتر. | 3850 میلیمتر. |
فاصله محوری. | 3900 میلیمتر. | 3600 میلیمتر. |
وزن ناخالص ترکیبی مجاز. | ۴5۰۰۰ کیلوگرم. | 44000 کیلوگرم. |
وزن ناخالص مجاز. | 18000 کیلوگرم. | 18000 کیلوگرم. |
وزن کل شاسی (بدون بار). | 7400 کیلوگرم. | 7400 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور جلو (حداکثر). | 7500 کیلوگرم. | 7000 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور (عقب). | 13000 کیلوگرم. | 13000 کیلوگرم. |
حجم باکها | 600+600 لیتر. | 560+600 لیتر. |
اگر بخواهیم به مقایسه کشنده دیما با سیتراک از نظر سیستم تعلیق بپردازیم، باید بگوییم که این دو کشنده از نظر سیستم تعلیق تفاوت چندانی ندارند. در کشنده سیتراک در محور جلو از فنر پارابولیک به همراه میل موج گیر و کمک فنر استفاده شده است. در محور عقب نیز سیستم تعلیق بادی ۴ بالنی، با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک به کار رفته است. در کشنده دیما در محور جلو از سیستم تعلیق فنر شمش پارابولیکی استفاده شده است. به این مجموعه باید کمک فنر و میل موج گیر را نیز اضافه کنیم. در حالی که در محور عقب، سیستم تعلیق بادی با دو بالن باد با قابلیت تنظیم ارتفاع و حافظه دار به کار رفته است.
سیستم ترمز، یکی دیگر از موارد تفاوت کشنده دیما با سیتراک است. در کشنده دیما در چرخهای جلو و عقب، سیستم ترمز دیسکی خنک شونده به همراه سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش و کنترل پایداری استفاده شده است. همچنین به این مجموعه باید ترمز موتوری تگ زمانه و ترمز گیربکس ۵ حالته ساخت شرکت ZF را اضافه کرد. در کشنده سیتراک از ترمزهای دیسکی دو مداره مستقل پنوماتیکی استفاده شده است. از جمله سیستمهای ترمز نیز میتوان به ABS, ASR, ESC و EBC اشاره کرد. همچنین از ترمز اگزوز با ترمز موتور EVB اتوماتیک در کشنده پیلسان استفاده شده است.
در این مقاله از گروه فرهان دیزل، به مقایسه کشنده دیما با سیتراک پرداختیم. این دو کشنده در حال حاضر توسط مایان دیزل و پیلسان دیزل در حال تولید و عرضه در داخل کشور هستند. در پایان باید این نکته را اشاره کنیم در صورتی که تمایل به خرید اقساطی این کشندهها با اقساط بلند مدت دارید، شرایط فروش اقساطی فرهان دیزل را برای کشنده دیما و سیتراک بررسی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما از طریق شمارههای موجود در سایت، در ارتباط باشید.
کلی اطلاعات اشتباه دادید که دیما رو بالا ببرید البته میدونم هدفتون
این بوده
چطور ممکنه شما ندانید که حجم موتور دیما ۱۲ لیتری هست نه ۱۳
لیتری
چطور محاسبه کردید محور عقب ۴ بالن پیلسان با ۲ بالن دیما تفاوت
چندانی نداره آیا سوار این ماشین ها شدید؟
کابین پیلسان مطابق کابین MAN TGA ساخته شده که کامیون برتر
اروپا انتخاب شده حالا کابین جک گالوپ بهتره از کابین man؟
(ریتارد پیلسان ۶ مرحله داره مرحله اول حالت انتخاب اتومات داره یا به
قولی قفل سرعت)
ایول آقامجتبی.
شلینگ گرفتی شستی شون رفت.
بسیارعالی 👌👌👌👌
شرکت man سهام شرکت سیتراک را به میزان ۲۵ درصد خریداری کرده
و در کشنده پیلسان میبینیم که موتور و کابین و شاسی و حتی اکسل ها
تحت لیسانس مان هستن
سیتراک آشغال چینی به دردنخور
رامان خودرو آشغال خودرو
فقط ولوو
فقط ولوو
فقط ولوو
دو تا خودرو مقایسه کردن چه ربطی به ولو داره!
سیتراک از نظر موتوری و ۴ بالن نرمی قابل توجهی نسبت به
خودرو های دیگه داره
پیلسان از نظر راحتی و موتور و به طور کلی فنی بهترین کشنده
چینی بازار ایران که از نظر طراحی داخلی و بیرونی واقعا افتضاح
کار کرده و از تمامی کشنده های بازار زشت تر هست