فرهان دیزل

تهران، اسلامشهر، میدان نماز، به سمت چهاردانگه، 200 مترپایین تر، ساختمان فرهان دیزل

شرایط دریافت گواهینامه پایه یک

شرایط دریافت گواهینامه پایه یک

فهرست محتوا

رانندگی ماشین‌های سنگین در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، مستلزم دریافت گواهینامه‌ رانندگی خودروهای سنگین می باشد. اینکه فردی بتواند به عنوان راننده کامیون‌ها و یا اتوبوس‌های مسافربری فعالیت کند، باید گواهینامه پایه یک رانندگی ایران را دریافت کند. دریافت این گواهینامه دارای شرایط و ضوابط خاصی است که در ادامه این مقاله از فرهان دیزل، قصد داریم تا شما را با این شرایط و نکات آشنا کنیم.

گواهینامه پایه یک

 

چه تفاوتی بین گواهینامه پایه یک و سایر گواهینامه‌ها وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید بین گواهینامه پایه یک، پایه دو و سه تفاوت‌هایی وجود دارد. این تفاوت‌ها در نوع وسیله‌ای است که رانندگان اجازه رانندگی آنها را دارند. اگر فردی گواهینامه پایه ۳ را دریافت کند، می‌تواند خودروهای سواری، ون کوچک و وانت بار تا حداکثر ظرفیت ۳.۵ تن را هدایت کند. تمامی رانندگان ملزم هستند تا ابتدا این گواهینامه رانندگی را دریافت کنند. در کشور ما افراد می‌تواند از ۱۸ سالگی برای دریافت این گواهینامه اقدام کنند.

پس از اینکه گواهینامه رانندگی پایه سه را با موفقیت دریافت کردید، بعد از بازه زمانی حداقل دو ساله می‌توانید برای دریافت گواهینامه پایه دوم شرکت کنید. گواهینامه پایه دوم اجازه رانندگی خودروهای باری و مسافربری نیمه سنگین را به افراد می‌دهد. از نظر ظرفیت باید گفت که خودروهای باربری مثل کامیونت‌ها، باید حداکثر تا ۶ تن ظرفیت داشته باشند.

اگر هدف از دریافت گواهینامه پایه ۲، رانندگی خودروهای مسافربری است، راننده قادر است خودروهای مسافربری با حداکثر ۲۶ تن ظرفیت را رانندگی کند. برای رانندگی خودروهای باربری یا مسافربری با ظرفیت بیشتر از موارد ذکر شده، رانندگان باید گواهینامه پایه یک را دریافت کنند.

برای دریافت گواهینامه پایه یک باید حداقل دو سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه ۲ گذشته باشد. با دریافت این گواهینامه افراد می‌توانند خودروهای باربری با ظرفیت بیش از ۶ تن و مسافربری بیش از ۲۶ نفر را هدایت کنند‌‌.

گواهینامه رانندگی پایه یک

 

شرایط اخذ گواهینامه پایه یک چیست؟

دریافت گواهینامه پایه یک مستلزم اعاده برخی شرایط و مقررات است که در ادامه به تمامی آنها می‌پردازیم.

  • داشتن حداقل سن ۲۵ سال تمام و بالاتر و گذشتن حداقل دو سال از دریافت گواهینامه پایه ۲.
  • گذراندن دوره‌های آموزش تئوری و عملی رانندگی ماشین‌های سنگین.
  • آگاهی داشتن از مشخصات فنی و عملیاتی ماشین های سنگین که در آزمون‌های تئوری مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند.
  • قبولی در آزمون آیین نامه گواهینامه پایه یک برای کامیون بنز ۱۹۲۱ اتوبوس مسافربری. البته این نکته نیز در اینجا لازم به ذکر است که در صورت عدم قبولی، شرکت در این آزمون به صورت نامحدود، وجود دارد.
  • پس از قبولی در آزمون آیین نامه، متقاضیان گواهینامه پایه یک باید در آزمون عملی رانندگی کامیون با اتوبوس شرکت کنند.
  • انجام معاینات جسمانی از دیگر شرایط اعطای گواهینامه پایه یک است. لازم به ذکر است که تنها محدودیت جسمانی که فرد را از دریافت گواهینامه پایه یک منع نمی‌کند، استفاده از عینک خواهد بود. در طرف مقابل هرگونه اختلال جسمی یا عملکردی مانند اختلالات تنفسی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های روانی و اعتیاد مانعی برای دریافت گواهینامه پایه یک خواهند بود.

 

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه پایه یک چیست؟

برای دریافت گواهینامه پایه یک باید مدارک زیر را به هنگام ثبت نام برای شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی پایه یک ارائه دهید.

  • اصل شناسنامه همراه کپی از صفحات اول و دوم.
  • در صورت داشتن صفحه توضیحات شناسنامه، یک برگ کپی از صفحه توضیحات.
  • اصل کارت ملی به همراه رونوشت از دو طرف آن.
  • گواهینامه پایه دوم رانندگی به همراه رونوشتی از آن.
  • تعداد ۸ قطعه عکس ۳ در ۴ با زمینه سفید و با فرم رسمی.
  • تصاویر گرفته شده باید بدون عینک باشند.
  • آقایان باید تصویر ساده و بدون پوشش‌هایی مانند کلاه، لباس نظامی و کراوات باشند.
  • بانوان هم باید دارای تصاویری با رعایت حجاب اسلامی باشند.

گواهینامه ماشین سنگین

 

مزایای دریافت گواهینامه پایه ۱

افرادی که تمایل به رانندگی ماشین‌های سنگین دارند، با داشتن این گواهینامه رانندگی، می‌توانند وارد کسب و کار رانندگی ماشین‌های سنگین شوند. رانندگی ماشین‌های سنگین نیز با توجه به ورود کامیون‌های جدید و افزایش تقاضا، نسبتا پررونق شده و ظرفیت برای ورود افراد جدید وجود دارد.

 

مراحل دریافت گواهینامه پایه ۱

متقاضیان دریافت گواهینامه پایه یک باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند.

  • ثبت نام در کلاس‌های تئوری آموزش رانندگی ماشین‌های سنگین.
  • انجام معاینات پزشکی، سلامتی و آماده کردن مدارک.
  • شرکت در کلاس‌های تئوری در آموزشگاه‌های رانندگی پایه ۱.
  • شرکت در آزمون تئوری رانندگی ماشین‌های سنگین و قبولی در آن.
  • شرکت در آزمون عملی رانندگی ماشین‌های سنگین و قبولی در آزمون‌های تپه و درون شهری برای کامیون و اتوبوس.
  • در صورت قبولی در آزمون باید تمام مدارک لازم را ارائه داده باشید تا بتوانید گواهینامه خود را تحویل بگیرید.

 

هزینه دریافت گواهینامه

در این بخش به بررسی هزینه‌های دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک می‌پردازیم. بخشی از هزینه‌ها مربوط به شرکت در کلاس‌های تئوری رانندگی ماشین‌های سنگین است. این کلاس‌های تئوری که معمولاً ۱۵ تا ۱۷ جلسه به طول می‌انجامند، حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه خواهند داشت. کلاس‌های عملی رانندگی که پس از گذراندن آزمون آیین نامه امکان شرکت در آنها وجود دارد، یکی دیگر از بخش‌های هزینه گواهینامه پایه ۱ به شمار می‌آید. این کلاس‌های عملی، معمولاً ۱۲ جلسه هستند و هزینه کلی شرکت در این کلاس‌ها حدود ۳ میلیون تومان در سال جاری تخمین زده شده است‌. اگر نیاز به شرکت در جلسات بیشتری باشد، هزینه‌ها به صورت مازاد دریافت خواهند شد.

در صورتی که در آزمون آیین نامه مردود شوید، هزینه شرکت مجدد در این آزمون ۵ هزار تومان است. با این حال تا یک هفته پس از مردودی قادر به شرکت در آزمون جدید نخواهید بود. مردودی در آزمون عملی رانندگی نیز هزینه‌های اضافی را برای شرکت کنندگان در بر خواهد داشت. در حال حاضر هزینه شرکت مجدد در آزمون عملی ۱۵۰ هزار تومان است. از سایر هزینه‌ها می‌توان به معاینات پزشکی و چشم پزشکی اشاره نمود که در حال حاضر حداقل ۲۰۰ هزار تومان بسته به نوع بیمه فرد متقاضی، هزینه خواهد داشت. در صورتی که تمایل به خرید کتاب آیین نامه رانندگی نیز داشته باشید، این کتاب در حال حاضر به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان قابل خریداری است.

آزمون پایه یک

 

آیا برای دریافت این گواهینامه نیازی به داشتن کارت پایان خدمت وجود دارد؟

در گذشته آقایان متقاضی دریافت گواهینامه پایه یک، باید کارت پایان خدمت می‌داشتند. با این حال، در قوانین جدید دیگر نیازی به داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان در جهت شرکت در آزمون گواهینامه رانندگی پایه یک، وجود ندارد.

 

آیا برای دریافت این گواهینامه نیازی به داشتن مدرک تحصیلی خاصی داریم؟

خیر. همانند سایر گواهینامه‌های رانندگی پایه ۲ و ۳، نیازی به ارائه مدرک تحصیلی خاصی وجود ندارد. با این حال، داشتن سواد خواندن و نوشتن در حد صادق ابتدایی مورد نیاز است.

 

آیا خانم‌ها هم می‌توانند پایه یک دریافت کنند؟

بله. شاید تا حدی عجیب باشد، ولی خانم‌ها هم می‌توانند در آزمون رانندگی پایه یک شرکت کنند. قوانین برای آقایان و خانم‌ها در این آزمون یکسان بوده و رانندگان زن می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با گواهینامه پایه یک و شرایط دریافت آن آشنا کردیم. همچنین درباره مدارک مورد نیاز و مراحلی که باید برای دریافت این گواهینامه طی کنید، صحبت شد. در پایان قصد داریم تا کمی درباره گروه فرهان دیزل با شما صحبت کنیم.

فرهان دیزل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خرید و فروش نقد و اقساط ماشین سنگین در کشور شناخته می‌شود که انواع ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین داخلی و خارجی را برای فروش عرضه کرده است. همچنین شرایط اعطای تسهیلات بانکی برای خرید اقساطی ماشین سنگین وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فرهان دیزل از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت در ارتباط باشید.

85 نظر

  • سلام من گواهینامه پایه یک را از اروپا گرفتم
    متاسفانه گواهینامه ام را گم کردم ولی مدارک
    مورد نیاز را دارم آیا میتوانم گواهینامه پایه یک
    در ایران با مدارک موجود بگیرم

      • به به چه جواب درستی بخدا کارت درسته
        حرف حق زدی در ایران برای هرکاری حتی
        جنایت باید مسئولش را ببینی بعدش دیگه
        بیخیال انجام بده

      • به به چه جواب درستی بخدا کارت درسته
        حرف حق زدی در ایران برای هرکاری حتی
        جنایت باید مسئولش را ببینی بعدش دیگه
        بیخیال انجام بده

      • چهل دو ساله شغلم رانندگی است حدود
        ۳۶ سال راننده انواع تریلی ها و اتوبوس
        بودم ای کاش بجز امتحان رانندگی که با
        چندین جلسه تمرین به راحتی میشه
        گواهینامه پایه یکم گرفت کلاسها و
        آموزشهایی هم برای کار عملی برای آن
        عزیزان تازه کار گذاشت که متوجه بشن وزن
        بار چقدر در عکس العمل رانندگان تاثیر دارد
        و خودم شاهد بودم که خیلی از این عزیزان
        فکر میکنن چون گواهینامه دارند همه چی
        بلد هستن ولی این کار بدون دریافت تجربه
        مساوی است با مرگ ، خواهش میکنم در
        این مورد اطلاعات خود را از آشنایانی که
        چندین سال تجربه دارند بیشتر کنند تا
        خدایی نکرده دچار مشکل برای خود و
        دیگران نشوند ، خداوند نگهدار همه
        زحمتکشان این عرصه

    • سلام خسته نباشید ..1.بنده 18ساله پایه 3دارم ..میگن
      قانون آمده اگر 10سال از پایه سوم بگذرد لازم نیست
      دوم بگیرم راست ..میگن .2اگر درسته میشه پایه یکم
      ثبت نام بکنم لطفاً راهنمایی بکنید

      • نه عزیزم …. به شایعاتی که ازدهان مردم پخش
        میشه توجه نکن ؛برای گرفتن هرگواینامه باید “دو
        سال کامل”از دریافت گواهینامه قبلی رد بشه
        وهمیشه قانونش از قدیم تا الان همین دو سال
        بوده؛وبالاترین گواهینامه همان پایه یک هست که
        بعد ازگرفتنش میتونی همه وسایل نقلیه رو ازیک
        کنار برانی

      • نه عزیزم …. به شایعاتی که ازدهان مردم پخش
        میشه توجه نکن ؛برای گرفتن هرگواینامه باید “دو
        سال کامل”از دریافت گواهینامه قبلی رد بشه
        وهمیشه قانونش از قدیم تا الان همین دو سال
        بوده؛وبالاترین گواهینامه همان پایه یک هست که
        بعد ازگرفتنش میتونی همه وسایل نقلیه رو ازیک
        کنار برانی

      • باسلام امروز برای تمدید گواهینامه پایه
        یکم تست اعتیاد دادم مثبت شده
        حالا چه میشه
        ممنون راهنمایی کنید

  • واقعا بی انصافی بین کسانی که سربازی رفتند وکسانی که
    نرفتن….خب حداقل شرط برداشتن کارت خدمت برای
    گواهینامه پایه۳ بسه دیگه…

    • خدمت سربازی وضیفه بر اساس
      قوانین و مقررات بر هر مرد ایرانی
      واجد شرایط اجباری است ربطی
      به گواهی نامه رانندگی ندارد

    • دراین مملکت ماکه شغل برای آقایان سخت
      پیدامیشود.چه لزومی داردخانم هاپایه یک بگیرندویک
      فرصت شغلی مردان ازبین برود.شرایط گواهینامه
      آقایان راحت ترکنندتاحداقل ازاین طریق شغل داشته
      باشند.وشرمنده زن وبچه نشوند.عربستان قانون خوبی
      داردکه رانندگی برای خانمهاممنوع می باشد

      • نزدیک به ۲۰میلیون افغانی در ایران کارهارا
        تبضه کردن وپدرکارگران ایرانی را درآوردن
        شما چشم نداری یک خانم ایرانی گواهینامه
        پایه یک بگیره یا حسودیت میشه چرا
        اعتراض به بودن این بیگناگان نمیکنی

      • کمترین سن.بالای۲۵سال می باشد ما که ۶۵سالمونه ۴۰سال پایه یک.داریم.۱۰سال از عتبار گواه ناخواه گزاشته چی

    • اگر بعداز ۱۰سال از گواهینامه پایه ۳ بگذره. برای تمدید
      پایه دو هم بصورت خودکار زده میشه. چون بچه های
      ما سال ۸۴ به بعد که گواهینانه گرفتند.برای تمدید
      پایه دو خورده توی گواهینامه شون. الان بلزهم
      اینجوری هست؟

      • سلام آقایون واسه پایه یک تهران آموزشگاه یاوران
        نظم نرید سرهنگ هاش نشسته میگه برو پایین بار
        6 یا 7 قبول میکن شهرستان ها برید راحت میدن
        اینجا همشون دستشون تو کاسه است

      • سلام این جریان درست من الان ۱۸ سال از پایه ۳
        گذشته دیگه نمی خواهد پایه دوم بگیرم

    • سلام خدایی باید اینکه ۲ سال از پایه دو بگذره رو بردارن
      براچی باید دوسال صبر کنیم اخه

  • سلام
    لطف کنید از مسعولان راهنمایی و رانندگی بندر عباس
    سوال شود چرا امتحان گواهینامه پایه یک رانندگی
    انجام نمیشه بسیاری از متقاضیان ب شهرستان
    همجوار میرند ک بعضی استانها مثل کرمان دیگه ب
    هرمزگانی ها امتحان پایه یک نمیگیرند

    • خوب ناراحتی نمیرفتی، الان رفتی تقصیر بقیه چیه، تو
      از همونهایی هستی میری زن با مهریه میگیری بد
      مهریت و میذاره احرا دارو ندارت و میگیره، فردا قانون
      مهریه لغو بشه میگی این بی انصافی من با مهریه
      دارو ندارم و از دست دادم، مردک مگه خودت عقل و
      شعور نداری، عقل داری یا یه کار و نکن یا کردی بدش
      زر زر نکن

  • سلام، آیا این صحیح و قانونی است که برای رانندگی با دامپتراک
    در معدن،پایه یک لازم است؟؟!!یا با پایه۲ می‌توان ویژه دامپتراک
    را گرفت؟؟!!

  • هر کس پایه یک گرفت حکم اوارگی و دربه دری خودش رو امضا
    کرده توی این مملکت. با احترام تمام به رانندگان زحمتکش .من
    که بعد از ۲۵ سال کار کردن توی این جاده ها به غیر از تباهی
    جوانی واوارگی چیزی ندیدم. نه بازنشستگی درستی داره نه اینده
    درستی.

      • به توچ ربطی دارد.مردمومن اگه زدبه یکی که بیچاره میشه.شاه
        می بخشدوزیر نمی بخشد…

    • تو ای مملکت کدام شغل خوبه، تا ما هم بریم اونو انجام
      بدیم
      والا دیوووانه خانه هست و بس

      • تو این مملکت بهترین شغل فقط عرق گیری
        کشمش سود خالص، ۱/۵ لیتر ۲۰۰ الی ۲۵۰ ،
        خدا بده برکت

    • بنده هم بعنوان یک راننده پایه یک و عضو کوچیکی از
      خانواده بزرگ رانندگان سنگین کاملا با فرمایش آقا
      علی رضا موافقم ،بعد از گذشت ۲۶ سال از عمر رانندگیم
      حالا که به گذشته، حال و آینده نگاه میکنم واقعا افسوس
      وصد افسوس که ای دل غافل دیگه نه توان ونیروی جوانی
      برام مونده نه ذوق وشوق جوانی ونه انگیزه و امیدی برای
      فردا، در عوض جسمی خسته و فرسوده قلبی پراز آرزوهای
      دست نیافته و ذهنی لبریز از استرس ونگرانی وترس از فردا
      که دیگه چه بلایی میخوان بر سرمون آوار کنند با سوء
      مدیریت افراد نا لایق و بی کفایت که در راس پستهای مهم
      و تاثیرگذار را در همه جا در دست گرفتند وتا همه چیز رو
      نابود نکنن دست بردار نیستند.

          • سلام من هم خودم نگرفتم
            چون عوض بهزیستی وانجمن
            اتیسم من خودم رانندگی
            رادوست دارم ولی چند بار
            سوار ماشین بابام شده ام
            اینجانب متین بیگدلو
            mtynbynlw28@gmailcom

      • حاجی الان یک بار با
        کفی یا تیغه کانتینر تا
        تهران بین ,35میلیون تا
        50میلیون کرایه میگیرید
        برگشت هم کانتینر خالی
        که نمیارید یا بار میرنید
        یا از استانهای دیگه
        خشکبار یا از یزد کاشی
        میزنید واسه بندر یا
        شهری دیگه که اونهم
        بازهم کرایه کانتینر خالی
        و اون بار خالی میگیرید
        نمیدونم چرا هیچوقت
        راضی نمیشید.سر یک یا
        2سال یکی صفر دیگه هم
        میخرید گازوییل هم
        میفروشید بشکه ای
        3میلیون توی بندر سمت
        میناب تا 5میلیون هم
        میفروشید من بچه بندر
        هستم حداقل به ما نگید
        که جوونیمون رفت
        عمرمون رفت.هنوز خیلی
        چیزها هست که بخدا
        حالش ندارم بگم وگرنه
        هر سرویسی 100میلیون
        میره توی جیب حالا
        20میلیون هم بپره هر
        سرویس که من خیلی
        بالا گفتم در ماه عشقی
        3سرویس هم برید
        240میلیون صافی میزنید
        به جیب.هیچوقت
        هیچوقت ناشکر نباشید
        همیشه شکر خدا کنید

        • سلام داداش اصغر خدا کنه این پول پارو
          کردن های ما رانندها به حق خدا به شما
          برسه تا ببینید این18متر برات پول میاره
          یا …میاره

    • احمدی نژاد واقعا با اون حرفی که در مورد شغل راننده
      گی زد از خدا بی خبر بودن خودشو اعلام کرد.
      وژدانن کجای این کار تفریحی هستش؟
      نمیشه یک ماه،،نه بیشتر بیای و رو ماشین سنگین کار
      کنی تا بفهمی چه بی عدالتی در حق راننده ها کردی.
      واقعا مزایای داشتن گواهینامه ی یک چیه که ما بعداز
      چند سال هنوز ندیدیم و نفهمیدیم.

    • ما هم به آخر خط رسیدیم هر چه خلاف کردیم به جایی نرسیدیم بجز زندان الان هم هیچ کاری بلد نیستم مجبورم
      گولهق پایه 1 رو بگیرم یا باز دوباره خلاف کنم

      • بهرام عزیز در توبه باز است و
        هرچه زودتر راه توبه پی بگیر
        و خدا رزق و روزی رسان
        است . خدا خالق تو است و
        تو را رها نمی کند با صبر و
        توکل بر خالق زندگی خوبی
        خواهید داشت

    • حرف حق ۲۳ ساله اواره ایم،تا وقتی گیر ماهم نباشن یادشون
      نمیاد کی داره چرخهای صنعت کشورو میچرخونه ای بابا دلمون
      خیلی پره،خیلی

    • نه داداش میتونی راحت اداره ها استخدام بشی خب
      اگر کار بدی بود چرا 25 سال تحمل کردی؟؟؟؟

    • باسلام ودرود راست میگه بنده هم علی هستم دقیقا ۳۱
      سال پایه یک هستم مستاجرش دوچرخه هم ازخودم ندارم
      هرروز هم با خانمم دعوا دارم اگه ازتجربه ما استفاده
      میکنیید هرگز سراغ جاده دربدری نروید وداخل شهر با
      اسنپ کارکنید بهترتونه موفق سربلند باشید

  • واقعا گواهینامه پایه دو خیلی مسخره بنظر میاد چون فقط دو
    تن و نیم با پایه سوم فرق داره حداقل باید تمام کامیونت
    هارو پوشش میداد نه تا ضرفیت 6 تن لطفا لطفا پایه دوم رو
    تا 8 تن آزاد کنید ممنون

    • سلام من 5ساله کامیون دارم توی جاده کار می کنم و هر
      ماهی می روم به منزله سر میزنم الان دوماهه خانمم ولم
      کرده طلاق میخواد میگه من باتو نمی توانم زندگی کنم
      تو دیرمیای به من سر می زنی

  • من راننده پایه یک هستم اصلا دنبالش نباشید که زندگیتون رو خراب می کنه راننده پایه یک در ایران جز بدبختی هیچی نداره
    شب بی خوابی دزد پلیس آدمها بی حساب زیاد هستند که باعث میشه فقط زندگی رو نابود کنه یه وانت بگیر کنار خیابون میوه
    بفروش ولی پایه یک نگیر

  • درضمن مسئولین محترم هم لطفاً واسه یه راننده که سی سال
    از عمرشو صرف خدمت به حمل و نقل کشور می‌کنه،یه
    مزایایی در نظر بگیرن تا هم نسل های بعدی با اشتیاق به این
    کار و حرفه بیان،وهم از همه مهمتر خدا از اون کار
    خداپسندانتون خوشش بیاد.
    شمارو به مرتضی علی در مورد راننده ها هم عدالت رو در نظر
    بگیرید

  • ولله ماهم پایانش جز آفتابه ای به دست ندیدیم تواین کار
    تکراری وسگ دوونی رانندگی هم نشد زندگی بخدا هیچ
    سودی عاید راننده نمیشه سودش توجیب شرکتها فروشندهای
    قطعات وماشین های سنگین ودرپایان اطلاف عمربی هیچ
    وپوچ بنظرمن هرشغلی بهترازرانندگی ماشین سنگین هستش
    حتی کارگرساده سرفلکه هم باشی بهتره خوبیش اینه که شبو
    مطمئنی که پیش زنو بچت میخابی ولی رانندگی خاب درست
    حسابیم نداری چه برسه پیش خونوادت باشی ومتاَسفانه
    هیچ حمایتی از دولت نداری

  • بنده هم بعد از هفده سال رانندگی چیزی بجز آوارگی
    و بی خوابی و…..هزار مشکلات دیگر تو این شغل
    چیزی ندیدم

  • از سال ۹۲دارم تو این جاده و اون جاده و کوه و بیابون شوفری
    میکنم . فایده ندارد یک شب تو خونه پیش خانواده بودن به کل
    درآمدش میارزه.

  • بنده ۶۸ ساله ام و بیش از ۴۰ ساله پایه یک دارم ولی
    فعلل نیستم و بازنشسته تامین اجتماعی شدم
    و دیگر قادر نیستم با کامیون و یا اتوبوس کار کنم
    چون مشگل ریه و تنفس هم با مدرک پزشکی دارم
    حالا وقت اعتبار گواهینامه ام تمام شده
    آیا بمن بجای پایه یک !
    پایه دو یا سه میدهند
    که پراید به کارهایم شخصی و یا مسافرت بروم

  • ایا من که پایان خدمت معافی بند ۲ ماده ۳۳ مغز و اعصاب گرفتم
    الان میتونم برم پایه یک و دو را بگیرم البته باید بگم این معافیا
    توسط یسری از افراد که خودشون تو کمیسیون پزشکی بودن گرفتم
    و الان بازنشست شدن و گواهینامه پایه سه دارم الان میتونم پایه ۱
    و ۲ را بگیرم

    • بله چون گفتن که نیازی به پایان خدمت نیست حالا که
      معافی داری چیزی نگوبگوانجام وظیفه کردم.

  • اواسط دهه هشتاد، شیراز برای پایه یک اقدام کردم تا رسیدم به ۹۱۱ و تست
    عملی تپه، بار اول و دوم رد شدم، بار سوم پیچ و خمای تپه رو رفتم بالا و اومدم
    سرازیری رو به خوبی رد کردم، فکر می کردم کار تمومه ۹۱۱ را کشوندمش کنار.
    افسره گفت چرا دستی را نکشیدی؟ گفتم ترمز دستی خرابه بخاطر این نکشیدم..
    مثل عقده ایها مهلتم نداد و گفت پیاده شو. خاموش کردم و زدم دنده یک و
    پیاده شدم و دیگه هیچوقت برای پایه یک نرفتم.
    راستش وقتی تو مسیر بندرعباس با سواری خیلی سریع از تریلیا و ماشین
    سنگینایی که پشت بازرسی صف سه کیلومتری به بالا کشیده بودند رد میشدم و
    میدیدم که چقدر این بندگان خدا باید اینهمه وقتشون تلف بشه، کلا از این کار
    متنفر شدم چون اصلا حوصله اینهمه علافی مخصوصا تو صف گازوییلو نداشتم و
    ندارم. همون بهتر که دنبالش نرفتم

  • درودبرشما:
    بنده درسال ۶۱ پایه دو گرفتم باهزینه ۵۰۰تاتک تومن و دوسال بعد
    در سال ۶۳ برای پایه یک ثبت نام کردم که هزینه اش شد ۳۵۰ تا
    تک تومن(هزینه ها هنوز براساس زمان شاه بود) یعنی در اون
    زمان سیاست گرفتن پایه یک این بود که کسی که پایه یک میگیره
    بتونه شغلی گیر بیاره ودرآمدی جهت اداره زندگی داشته باشه،،اما
    حالا نمیدونم با این هزینه‌های سرسام‌آور مسئولین چه فکری
    می‌کنند چون داوطلبین پایه یک اغلب افراد طبقه سه جامعه اند.

    • آقایون رانندگان اگر ناراحتید ،اگه پول ندارید ،اگه
      شغلتون سخته ،اگه ماهی ۱۰۰میلیون کمه اگه……
      ولش کن برو زاهدان ی خونه بخر ماشینتم بذار تو
      سایه روزی ی بار روشن کن باطریش نخوابه آب
      روغن قاطی نکنه گازوئیل بفروش بخور و بخواب یا
      بفروش دلار کن بذار تو بانک سود به دلار بگیر
      بخور زندگی کن و یا مغازه بخر بشین دم مغازه بعد
      میفهمی چ شغل خوبی داشتی قدرشو ندونستی

  • سلام به دوستان عزیز و گرامی.
    از اونجایی که نسل جدید توی این کار
    سنگین و پر خطر و کم درآمد نمی آیند و
    نسل قدیم هم بچه ها دارن یا باز نشست
    میشن یا تغییر شغل میدن یا تو تصادفات
    میمیرن در کشور ما راننده خیل خیلی کم
    شده. نه پاییه یک بلکه تمام دستگاهای
    سنگین.
    و توصیم به تما نسل جدید اینه که اصلا تو
    این کار نیان.

  • صدای دوهول از دور خوش است اینجاس بر فرض مثلا هنیشه بار
    داشته باشی ماشینت خراب نشه لاتسیک عوض نکنی رپغن عوض
    نکنی 10 سال کار کنی مالیات سوا رو بارنامه میگیرن مجددا سالانه
    مالیات میگیرن بابت ماشین یه مالیات مشاغل هم میگیرن اون
    شخصی که 20 ساله رانندس میفهمه تهش هیچی نیست هر چقدر
    هم جمع کنی هر چقدر ماشین صفر باشه اینجا قیمت اجناس روز به
    روز میره بالا یه پیچ مهره 1هزار تومانی الان شده 150 هزار تومان
    اشغال ترین لاستیک الان کامل عوض کنی فکر نکنم زیر 70 میلون
    بشه گازوییلی هم که میگید میفروشن چقدر باید توصف وایسیم
    زمستون جاده برف گیر میشه تو برف میمونی یجا بارت رو بازی در
    میارن خالی نمکنن
    ادم میشناسم با سابقه 38 سال بیمه رانندگان ماهی 8 ملیثن حقثق
    میگیره 8ملیون الان تو تهران برای یه شخص عیال وار خیلی پایینه

  • سلام من ۱۲ سال پایه سوم گذشته اقدام به پایه یک میخوام‌کنم درشیراز
    میتونم برم‌بگیرم؟؟؟(پایه ۲ ندارم)

  • آیا رانندگان پایه یک که سن‌شان بالای 70 سال است
    تا چه زمانی می‌توانند گواهینامه پایه یک خود را
    داشته باشند؟

    • باسلام و دعای خیر و آرزوی سلامتی
      برای تمامی رانندگان سنگین … ک
      بدون حضور این عزیزان هیچیک از
      مایحتاج بدست ما در شهرها و
      استان ها نخواهد رسید ، من
      بازنشسته آتش نشانی هستم و
      درک می کنم شغل پر خطر یعنی چه
      ، شغلی که وقتی از خانه می زنی
      بیرون برگشتنت دست خداست و
      نمی دانی ک آیا دوباره خانواده ات را
      خواهی دید یا نه … گذشته از
      مسائل مالی رانندگی در جاده های
      بین شهری با چندین تن بار یا
      اتوبوس پر از مسافر ، کاری پر از
      خطر و ریسک است … آرزوی
      موفقیت برای تک تک دلاوران جاده
      ها …👏👏👏

  • سلام خسته نباشید ..1.بنده 18ساله پایه 3دارم ..میگن قانون
    آمده اگر 10سال از پایه سوم بگذرد لازم نیست دوم بگیرم راست
    ..میگن .2اگر درسته میشه پایه یکم ثبت نام بکنم لطفاً
    راهنمایی بکنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید