کامیون کمپرسی دستهای خاص از ماشینهای سنگین است که وظیفه حمل بارهای سنگین را بر عهده دارد. این کامیونها به دلیل قابلیت ویژهای که در بخش تخلیه بار خود دارند، از بقیه کامیونها متمایز میشوند. بدین صورت که بخش بار این کامیونها به یک جک هیدرولیکی مجهز هستند که با بالارفتن جک مذکور، نسبت به تخلیه بار اقدام میشود. در این مقاله از شرکت فرهان دیزل میخواهیم شما را با انواع کامیون کمپرسی که در داخل کشور تولید شده و یا به فروش میرسند، آشنا کنیم.
انواع مختلف کامیون کمپرسی با یک مشخصه بارز در بخش بار خود تولید میشوند. این کامیون ها از یک فضای باری برخوردارند که همواره از فولاد محکم ساخته شده و با یک جک هیدرولیکی میتوان این بخش بالی را به سمت بالا حرکت داده و بار موجود را از بخش انتهایی تخلیه نمود. هرچند که در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی انواع خاصی از کامیون کمپرسی وجود دارد که امکان تخلیه بار از فضای جانبی بخش بار را میدهد، چنین مدلی در کشور ما مرسوم نبوده و تمامی کمپرسیها به حالت تخلیه از بخش پشتی هستند.
معمولاً در کشور ما ماشینهای سنگین کمپرسی به دو صورت کامیون و کشنده وجود دارند. کامیونها و کشندههای کمپرسی بهصورت تکمحور و یا دو محور هستند و نسخههای دو محور ظرفیت حمل بار بسیار بیشتری را خواهند داشت. اگر یک کامیون کمپرسی را مثال بزنیم، یک کامیون تکمحور معمولاً ظرفیت بار ناخالص ۱۹ تنی را دارد. درحالیکه یک کامیون دو دیفرانسیل یا همان ده چرخ ظرفیت حمل بار بالای ۲۶ تن را خواهد داشت. هر چند که ظرفیت باری در کامیونهای کمپرسی چندان مطرح نیست.
در طرف مقابل کشندههای کمپرسی را داریم که بهصورت تکمحور یا دو محور خواهند بود. کشندههای تکمحور معمولاً ظرفیت بار ناخالص ۴۴ تنی دارند. درحالیکه کشندههای دو دیفرانسیل ممکن است تا ظرفیت بار ناخالص بیش از ۷۰ تن و حتی ۱۰۰ تن را بسته به قدرت و توانایی کشنده داشته باشند. همچنین بسته به وضعیت شاسی و زیربندی کامیون و همچنین قدرت دیفرانسیلها این امکان وجود خواهد داشت تا از یک کامیون کمپرسی در مسیرهای صعبالعبور و معادن استفاده نمود. درحالیکه برخی از انواع کامیون کمپرسی تنها برای رفتوآمد در مسیرهای شهری و جادهای مناسب خواهند بود.
معمولاً وظیفه یک کامیون کمپرسی این است که بارهای فلهای را در یک مسیر کوتاه، حمل و جابهجا کند. البته استثناهایی نیز وجود دارند که یک کمپرسی وظیفه حمل بارهایی از یک نقطه کشور به بنادر جنوبی و یا در مسیر عکس را داشته باشد. کامیونهای کمپرسی معمولاً وظیفه حمل بارهایی همچون ماسه، شن و یا سنگ را در معادن بر عهده دارند. همچنین از این کامیونها برای حمل گندم و سایر محصولات کشاورزی این چنینی استفاده میشود. البته به دلیل توانایی این کامیونها در حمل بارهای سنگین، معمولاً از آنها برای جابهجایی محصولات و تولیدات صنایع مختلف نیز استفاده میشود.
در این بخش میخواهیم شما را با انواع کامیون کمپرسی که در حال حاضر در داخل کشور تولید و عرضه میشوند، آشنا کنیم.
کامیون کمپرسی دافران یکی از جدیدترین محصولات شایان دیزل است که قرار است تا تولید آن از اسفند ۱۴۰۲ آغاز شود. این کامیون جفت محور مشخصات چشمگیری دارد. این کامیون از یک موتور ۴۸۰ اسب بخار برخوردار است که با یک گیربکس اتوماتیک عرضه میشود. این گیربکس از اینتاردر برخوردار است که قابلیت مناسبی برای این کامیون محسوب میشود. در ضمن ظرفیت بار ناخالص این کمپرسی بیش از ۴۰ تن خواهد بود.
کامیون کمپرسی حاکمان، محصولی جدید از گروه آرین دیزل است که بهعنوان یک کمپرسی جفت محور تولید و عرضه شده است. این کامیون از یک موتور ۶ سیلندر خطی ۱۱ لیتری برخوردار است که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. در ضمن گیربکس این کامیون از نوع دستی ۱۲ دنده است که دو دنده به عقب نیز دارد. این کمپرسی در حال حاضر با ظرفیت ۲۶ تنی تولید میشود.
کامیون کمپرسی امپاور BD300 محصول جدید از گروه خودروسازی بهمن است که بهعنوان یک کمپرسی تکمحور و رقیبی برای کامیون بنز تکمحور تولید شده است. این کامیون از یک موتور ششسیلندر خطی با ظرفیت ۶.۷ لیتر است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. این کامیون ظرفیت حمل بار ناخالص ۱۹ تنی را دارد و عملکرد بسیار خوبی را در باربریهای جادهای از خود نشان داده است. در ضمن این کامیون از یک گیربکس ۱۶ دنده ساخت شرکت Fast برخوردار است که ساختار تقهای دارد.
کامیون کمپرسی دانگ فنگ KC465 یکی از محصولات جدید گروه سایپا دیزل خواهد بود که تاکنون در برخی از نمایشگاههای خودروی کشور به نمایش عمومی گذاشته شده است. با این حال، هنوز تولید این کامیون در داخل کشور آغاز نشده و در آینده شاهد عرضه این کامیون خواهیم بود. بهخصوص که شرکت سایپا دیزل پیشتر با کمپرسیهایی همچون کاوه ۳۷۵ و ۴۲۰ اسب بخاری در بازار ماشینهای سنگین کشور حضور داشته است.
کمپرسی پیلسان، محصول شرکت چینی سیتراک است که برای اولینبار در نمایشگاه حملونقل و لجستیک تهران در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد. این کامیون کمپرسی با ۴۴۰ اسب بخار قدرت با اتاق مشابه کامیون مان تی جی ای عرضه شده است. کامیون مذکور با یک شاسی تحت لیسانس مان آلمان عرضه میشود و ظرفیت ناخالص مجاز آن حدود ۴۱ تن خواهد بود. از این بابت میتوان گفت که این کامیون در صورت عرضه صحیح و بازاریابی مناسب قادر خواهد بود تا سهم قابلتوجهی از بازار را تصاحب کند.
کامیون کمپرسی مرسدسبنز آروکس ۴۰۴۸ یکی دیگر از محصولات جدید بازار ماشینهای سنگین کشورمان است که قرار است تا بهعنوان یک کمپرسی وارداتی در بازار عرضه شود. این کامیون با یک موتور ۴۸۰ اسب بخاری و گیربکس ۱۸ دنده دستی ساخت زد اف عرضه میشود. درصورتیکه این کامیون کمپرسی به تعداد بالا در کشورمان عرضه شود، میتواند بهعنوان جایگزین مناسبی برای کمپرسی های ولوو اف ام ایکس ۴۴۰ و یا ۴۶۰ باشد.
در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با انواع کامیون کمپرسی موجود در کشور آشنا کردیم. در پایان، درصورتیکه تمایل به خرید اقساطی انواع ماشین سنگین دارید، قادر خواهید بود تا در طرحهای خرید اقساطی ماشین سنگین در فرهان دیزل شرکت کنید.