آیا میدانید اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، یک معضل بزرگ در سیستم حملونقل باری جادهای ما وجود دارد؟ آن هم افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور است. طبق آمارهایی که در سال ۱۴۰۱ گرفته شده بود، میانگین عمر ناوگان حملونقل باری جادهای کشور ما حدود ۲۰ سال است. ازآنجاییکه واردات کامیون باری در طول سالهای گذشته به کل وجود نداشته است و اگر هم بوده، تنها در تعدادی محدود و برای قشری خاص صورتگرفته است.
در چنین شرایطی بسیاری از مالکین و رانندگان کامیونها مجبور هستند تا از کامیونهای قدیمی خود به مدت بیشتری استفاده کنند. چنین موردی نیز یک چالش بزرگ را مقابل ما قرار داده و آن هم افزایش سن ناوگان حملونقل باری جادهای کشور ما است. اینکه افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور چه چالشهایی را پیش روی ما قرار داده است و چه راهحلهایی نیز برای رفع این بحران وجود دارد، موضوع بحث ما در این مقاله از شرکت فرهان دیزل خواهد بود.
در این بخش میخواهیم شما را با افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور آشنا کنیم:
فرسودگی ناوگان بهعنوان یکی از چالشهای افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور شناخته میشود. در حال حاضر میانگین سن کامیونهای در حال تردد در جادههای کشور ما حدود ۲۰ سال است. قضیه کمی پیچیدهتر میشود اگر بدانید که در حال حاضر کامیونهایی از دوران جنگ جهانی دوم در جادههای کشور ما در حال تردد هستند که فرسنگها با استانداردهای روز دنیا فاصله دارند. چنین مواردی باعث کاهش کارایی و افزایش هزینههای نگهداری ناوگان میشود.
یکی دیگر از چالشهای افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور را باید افزایش احتمال تصادفات رانندگی دانست. با افزایش سن ناوگان، احتمال بروز تصادفات به دلیل نقص فنی وسایل نقلیه بیشتر میشود.
افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور باعث افزایش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانهای میشود که بر محیطزیست تأثیر منفی دارد. چنین موردی بر کیفیت زندگی ما ایرانیها تأثیر بسیار منفی را گذاشته است.
یکی دیگر از چالشهای افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور را باید کاهش بهرهوری این سیستم حملونقل دانست. کامیونهایی که قدرت پایینی دارند و در عوض مصرف سوخت بسیار بالایی داشته و عملاً بازدهی مناسبی ندارند، پاسخگوی نیاز حال حاضر کشور ما نیستند. ازاینرو افزایش سن ناوگان فرسوده باعث کاهش بهرهوری سیستم حملونقل و افزایش هزینههای تمام شده کالاها میشود.
یکی دیگر از مشکلات افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور را باید بهخاطر تحریمها و وابستگی صنعت ماشینهای سنگین به قطعات خارجی دانست. کامیونهای اروپایی معمولاً به قطعات یدکی خود بسیار حساس هستند و عدم استفاده از قطعات اصلی ممکن است باعث خرابی آنها شود. ازاینرو قطعات باعث فرسودگی بیشتر ناوگان حملونقل جادهای ما نیز شده است.
از دیگر مشکلات افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور محدودیتهای تکنولوژیکی ناوگان فرسوده کشور اشاره کرد. از این نظر که ناوگان قدیمی از فناوریهای جدید بیبهره هستند و این مورد میتواند تأثیر بسیار زیادی را در عوامل مختلفی همچون مصرف سوخت، ایمنی، کیفیت رانندگی و موارد این چنینی بگذارد.
یکی دیگر از دلایل افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور را باید بهخاطر مشکلات مالی صاحبان کامیونها دانست. از این نظر که آنها شاید قادر نباشند که کامیون فرسوده خود را اسقاط کنند و آن را با یک کامیون جدید که قیمتی چند برابری دارد، جایگزین کنند.
یکی دیگر از چالشهای افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور را باید خود مالکی بخش اعظم ناوگان حملونقل باری کشور دانست. این مسئله از جهات مختلفی میتواند در کیفیت ناوگان حملونقل جاده کشور ما تأثیرگذار باشد. از این نظر که شاید این ناوگان اهمیت زیادی را به بهرهوری و کاهش هزینههای جاری نداشته باشند.
کیفیت پایین سوخت یکی دیگر از ایجاد کننده فرسودگی ناوگان حملونقل باری کشور است. بدین صورت که ناوگان حملونقل باری کشور ما پس از نوسازی و واردات کامیونهای اروپایی با یک معضل بزرگ به نام گازوئیل بیکیفیت ایرانی مواجه شدند. کیفیت پایین این گازوییل بعضاً باعث میشود که کامیونهای جدید و استاندارد اروپایی نیز دچار مشکلاتی از بابت کیفیت پایین سوخت ایران شوند.
تا به اینجا شما را با چندین مورد از چالشهای افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور آشنا کردیم. در اینجا باید بگوییم که افزایش سن ناوگان باری کشور را میتوان با برخی راهحلهایی جبران نمود از جمله این راهحلها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
در این مقاله از شرکت فرهان دیزل شما را با چالش افزایش سن ناوگان حملونقل باری کشور آشنا کردیم. همچنین راهحلهای پیشنهادی را برای برونرفت از چنین بحرانی در کشور ارائه دادیم. برخورداری از کامیونهای بهروز و مجهز به آخرین تکنولوژیهای روز دنیا، خواسته به حق این قشر زحمتکش است. اینکه جادههای ایمنتری داشته باشیم و مجبور نباشیم که آلودگی کامیونهای با ۴۰ سال کارکرد را در شهرها و جادهها تحمل کنیم، مزیتی است که برای هر ایرانی قابلتوجه خواهد بود. در پایان این بررسی میخواهیم شما را با شرکت فرهان دیزل و خدماتی که ارائه میدهد، آشنا کنیم.
فرهان دیزل بهعنوان یکی از بزرگترین مجموعههای فعال در حوزه خرید و فروش انواع ماشینهای سنگین و نیمهسنگین تجاری، مسافربری و معدنی شناخته میشود. این شرکت طرحهای ویژهای را برای مشتریان محترم از سراسر کشور ارائه کرده است که به کمک آن میتوان ماشین سنگین را بهصورت اقساطی خریداری نمود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرحهای ویژه خرید اقساطی میتوانید با کارشناسان واحد فروش مجموعه فرهان دیزل در ارتباط باشید.