فرهان دیزل

تهران، اسلامشهر، میدان نماز، به سمت چهاردانگه، 200 مترپایین تر، ساختمان فرهان دیزل

چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور + راهکار

چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور + راهکار

فهرست محتوا

آیا می‌دانید اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، یک معضل بزرگ در سیستم حمل‌ونقل باری جاده‌ای ما وجود دارد؟ آن هم افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور است. طبق آمارهایی که در سال ۱۴۰۱ گرفته شده بود، میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل باری جاده‌ای کشور ما حدود ۲۰ سال است. ازآنجایی‌که واردات کامیون باری در طول سال‌های گذشته به کل وجود نداشته است و اگر هم بوده، تنها در تعدادی محدود و برای قشری خاص صورت‌گرفته است.

در چنین شرایطی بسیاری از مالکین و رانندگان کامیون‌ها مجبور هستند تا از کامیون‌های قدیمی خود به مدت بیشتری استفاده کنند. چنین موردی نیز یک چالش بزرگ را مقابل ما قرار داده و آن هم افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری جاده‌ای کشور ما است. اینکه افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور چه چالش‌هایی را پیش روی ما قرار داده است و چه راه‌حل‌هایی نیز برای رفع این بحران وجود دارد، موضوع بحث ما در این مقاله از شرکت فرهان دیزل خواهد بود.

چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور + راهکار

 

چالش‌های مختلف افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور:

در این بخش می‌خواهیم شما را با افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور آشنا کنیم:

 

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل باری:

فرسودگی ناوگان به‌عنوان یکی از چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور شناخته می‌شود. در حال حاضر میانگین سن کامیون‌های در حال تردد در جاده‌های کشور ما حدود ۲۰ سال است. قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود اگر بدانید که در حال حاضر کامیون‌هایی از دوران جنگ جهانی دوم در جاده‌های کشور ما در حال تردد هستند که فرسنگ‌ها با استانداردهای روز دنیا فاصله دارند. چنین مواردی باعث کاهش کارایی و افزایش هزینه‌های نگهداری ناوگان می‌شود.

 

افزایش تصادفات جاده‌ای ناوگان حمل‌ونقل باری:

یکی دیگر از چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را باید افزایش احتمال تصادفات رانندگی دانست. با افزایش سن ناوگان، احتمال بروز تصادفات به دلیل نقص فنی وسایل نقلیه بیشتر می‌شود.

 

آلودگی هوا:

افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور باعث افزایش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود که بر محیط‌زیست تأثیر منفی دارد. چنین موردی بر کیفیت زندگی ما ایرانی‌ها تأثیر بسیار منفی را گذاشته است.

 

کاهش بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل باری:

یکی دیگر از چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را باید کاهش بهره‌وری این سیستم حمل‌ونقل دانست. کامیون‌هایی که قدرت پایینی دارند و در عوض مصرف سوخت بسیار بالایی داشته و عملاً بازدهی مناسبی ندارند، پاسخگوی نیاز حال حاضر کشور ما نیستند. ازاین‌رو افزایش سن ناوگان فرسوده باعث کاهش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل و افزایش هزینه‌های تمام شده کالاها می‌شود.

 

مشکلات تامین قطعات برای ناوگان حمل‌ونقل باری:

یکی دیگر از مشکلات افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را باید به‌خاطر تحریم‌ها و وابستگی صنعت ماشین‌های سنگین به قطعات خارجی دانست. کامیون‌های اروپایی معمولاً به قطعات یدکی خود بسیار حساس هستند و عدم استفاده از قطعات اصلی ممکن است باعث خرابی آنها شود. ازاین‌رو قطعات باعث فرسودگی بیشتر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ما نیز شده است.

 

محدودیت‌های تکنولوژیکی:

از دیگر مشکلات افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور محدودیت‌های تکنولوژیکی ناوگان فرسوده کشور اشاره کرد. از این نظر که ناوگان قدیمی از فناوری‌های جدید بی‌بهره هستند و این مورد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را در عوامل مختلفی همچون مصرف سوخت، ایمنی، کیفیت رانندگی و موارد این چنینی بگذارد.

 

مشکلات مالی:

یکی دیگر از دلایل افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را باید به‌خاطر مشکلات مالی صاحبان کامیون‌ها دانست. از این نظر که آنها شاید قادر نباشند که کامیون فرسوده خود را اسقاط کنند و آن را با یک کامیون جدید که قیمتی چند برابری دارد، جایگزین کنند.

 

خودمالکی ناوگان حمل‌ونقل:

یکی دیگر از چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را باید خود مالکی بخش اعظم ناوگان حمل‌ونقل باری کشور دانست. این مسئله از جهات مختلفی می‌تواند در کیفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده کشور ما تأثیرگذار باشد. از این نظر که شاید این ناوگان اهمیت زیادی را به بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جاری نداشته باشند.

خودمالکی ناوگان حمل‌ونقل

 

کیفیت سوخت پایین:

کیفیت پایین سوخت یکی دیگر از ایجاد کننده فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل باری کشور است. بدین صورت که ناوگان حمل‌ونقل باری کشور ما پس از نوسازی و واردات کامیون‌های اروپایی با یک معضل بزرگ به نام گازوئیل بی‌کیفیت ایرانی مواجه شدند. کیفیت پایین این گازوییل بعضاً باعث می‌شود که کامیون‌های جدید و استاندارد اروپایی نیز دچار مشکلاتی از بابت کیفیت پایین سوخت ایران شوند.

 

راهکارهایی برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور:

تا به اینجا شما را با چندین مورد از چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور آشنا کردیم. در اینجا باید بگوییم که افزایش سن ناوگان باری کشور را می‌توان با برخی راه‌حل‌هایی جبران نمود از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوسازی ناوگان: یکی از مهم‌ترین و بهترین راهکارها برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور را می‌توان نوسازی ناوگان دانست. چندین شرکت در داخل کشور به‌عنوان تولید کننده کامیون‌های باری و کشنده‌ها فعالیت می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌ها نسبت به واردات کامیون‌های باری و کشنده‌ها اقدام می‌کنند. ازاین‌رو نوسازی ناوگان می‌تواند بهترین راه برای مقابله با افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور باشد.
  • ارائه تسهیلات مالی: ارائه تسهیلات و وام‌های با بهره پایین برای خرید کامیون‌های جدید و پیشرفته می‌تواند یک راه‌حل عالی برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور به شمار برود.
  • پیگیری برنامه‌های اسقاط کامیون‌های فرسوده: اجرای برنامه‌های اسقاط برای خروج ناوگان فرسوده و جایگزینی آن‌ها با وسایل نقلیه نوین می‌تواند از دیگر راه‌حل‌های عالی برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور به شمار می‌رود.
  • توجه بیشتر به قوانین محیط زیستی: وضع قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش آلودگی هوا و اجباری کردن استفاده از فناوری‌های پاک می‌تواند یک راه‌حل عالی برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور باشد.
  • بهبود زیرساخت‌ها: سرمایه‌گذاری در بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای برای افزایش ایمنی و کارایی حمل‌ونقل می‌تواند یک راه‌حل عالی برای مقابله با چالش‌های افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور به شمار برود.

افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور

 

سخن پایانی:

در این مقاله از شرکت فرهان دیزل شما را با چالش افزایش سن ناوگان حمل‌ونقل باری کشور آشنا کردیم. همچنین راه‌حل‌های پیشنهادی را برای برون‌رفت از چنین بحرانی در کشور ارائه دادیم. برخورداری از کامیون‌های به‌روز و مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، خواسته به حق این قشر زحمت‌کش است. اینکه جاده‌های ایمن‌تری داشته باشیم و مجبور نباشیم که آلودگی کامیون‌های با ۴۰ سال کارکرد را در شهرها و جاده‌ها تحمل کنیم، مزیتی است که برای هر ایرانی قابل‌توجه خواهد بود. در پایان این بررسی می‌خواهیم شما را با شرکت فرهان دیزل و خدماتی که ارائه می‌دهد، آشنا کنیم.

فرهان دیزل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه خرید و فروش انواع ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری، مسافربری و معدنی شناخته می‌شود. این شرکت طرح‌های ویژه‌ای را برای مشتریان محترم از سراسر کشور ارائه کرده است که به کمک آن می‌توان ماشین سنگین را به‌صورت اقساطی خریداری نمود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح‌های ویژه خرید اقساطی می‌توانید با کارشناسان واحد فروش مجموعه فرهان دیزل در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید