کامیونهای باری در کشور ما در طول چند سال گذشته مورد کملطفیهای فراوانی قرار گرفتهاند و هیچگونه بهروزرسانی خاصی در ناوگان صورت نگرفته است. بهخصوص که در دهه ۸۰ هجری، بازار ماشینهای سنگین کشور ما در حوزه کامیونهای باری تحت سلطه محصولاتی همچون مرسدسبنز آتگو و کامیون باری ولوو افام ۹ بود. چندی پیش خبر آغاز واردات کامیونهای باری مان و داف در رسانهها منتشر گردید که میخواهیم به بررسی این خبر بپردازیم.
در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۲، یکی از شرکتهای ایرانی موفق شده است تا امتیاز واردات و ترخیص بیش از ۲۰۰ کامیون باری را دریافت کند. کامیونهای باری که فرایند ترخیص آنها آغاز شده است، عمدتاً از برندهای مان و داف هستند و به دلیل شرایط واردات این کامیونها، واگذاری بهصورت عملیاتی به مشتریان هستند.
همچنین در اواسط سال ۱۴۰۲ بود که برخی از شرکتهای وارد کننده ماشینهای سنگین اقدام به واردات کامیونهای باری از برند ولوو نیز نمودند. روند واردات چنین کامیونهایی میتواند نویدبخش بازگشت روزهای خوش به بازار کامیونهای باری در کشور ما باشند که بیش از یک دهه است که در کم لطفی و بیتوجهی نهادهای مسئول قرار گرفتهاند.
مدلهایی از کامیونهای باری داف و مان که برای واردات به کشور ثبت سفارش شدهاند، دارای قیمت حدودی ۴۵ تا ۶۰ هزار دلار بوده است. همچنین این کامیونها بیشتر در مدلهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هستند که با امکاناتی همچون ریتاردر گیربکس و تمامی امکانات رفاهی کامیونهای اروپایی عرضه خواخند شد. البته باید هزینه حدوداً ۲ میلیارد تومانی را برای ثبت سفارش و اسقاط و پلاک کردن این کامیونهای باری در نظر بگیرید. زمان ترخیص نیز حدود سه ماه خواهد بود و اینطور که پیش میرود، باید از اواخر بهار یا اوایل تابستان سال ۱۴۰۳ منتظر ورود این کامیونها بهصورت پلاک شده به بازار کشور باشیم.
بر طبق بخشنامه جدیدی که برای واردات کامیونهای باری در انتهای سال ۱۴۰۲ منتشر شده است، قرار است تا کامیونهای باری به تعداد بسیار بالایی وارد کشور شوند. در برخی خبرها نیز ادعا شده است که حدود ۲۰ هزار کامیون باری جدید باید در طول سال ۱۴۰۳ وارد کشور شوند. هرچند که چنین رقمی نسبتاً محال است، امید است که حداقل یک چهارم یا یک دوم رقم اعلام شده یعنی ۵ تا ۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شود که باعث خواهد شد تا میانگین عمر ناوگان کامیونهای باری کشور روند کاهشی به خود بگیرد.
این در حالی است که میانگین عمر کامیونها در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ سال تخمین زده شده است. رقمی که در پشت پرده باید فرسودگی شدید ناوگان حملونقل باری کشور و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری، مصرف سوخت و کاهش ایمنی رانندگی در جادههای کشور را نیز به آن اضافه کنیم.
با توجه به جدید بودن خبر واردات کامیونهای باری داف و مان به کشور، فعلاً نمیتوان اطلاعاتی از بابت مشخصات فنی این کامیونها از نظر مشخصات موتور به دست آورد. با این حال چیزی که انتظار میرود این است که کامیونهای مذکور از انواع دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ خواهند بود. کامیونها بهصورت اتاق جای خوابدار بوده و از امکانات کامل یک کامیون باری جادهای برخوردار هستند.
کامیونها بهصورت سه محور تک دیفرانسیل با محور میانی محرک خواهند بود. محور عقب نیز بهصورت بالا رخ خواهد بود و چنین آرایش محوری میتواند برای انواع کاربریهای کامیون باری از جمله اتاقدار فلزی، چوبی، یخچالی و موارد این چنینی مورد استفاده قرار بگیرد.
خبر واردات کامیونهای باری داف و مان به کشور اگر برای تمام فعالین صنعت نقل سنگین جادهای کشور خوش یمن باشد، برای گروهی از تولیدکنندگان داخلی که کامیونهای چینی را در بخش باری مونتاژ میکنند، خبر خوبی نخواهد بود. در سال ۱۴۰۲ شرکتهای مختلف تولیدکننده ماشینهای سنگین در کشور اقدام به عرضه نسل جدید کامیونهای باری نمودند. هر کدام از این کامیونها را میتوان بهعنوان رقبای کامیونهای باری داف و مان وارداتی قلمداد نمود:
هرچند که واردات کامیونهای باری داف و مان به کشور را باید اقدامی مثبت تلقی کنیم، باید در نظر داشته باشیم که این کار باید در راستای نوسازی ناوگان باری فرسوده کشور نیز صورت بگیرد. بدین صورت که به ازای واردات هر کامیون باری باید کامیونهای قدیمیتر اسقاط شوند. درصورتیکه کامیونهای بسیار قدیمی مجوز فعالیت در جادههای کشور را داشته باشند، نمیتوان واردات کامیونهای جدید را بهعنوان یک راهحل تمامعیار برای نوسازی ناوگان باری کشور در نظر گرفت.
همچنین انتظار میرود که با تسریع فرایند واردات کامیونهای باری داف و مان و حتی برندهای دیگر، خدمات پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز به نحو احسن برای این کامیونها صورت بگیرند. این کار باعث خواهد شد تا ارزش این کامیونها در بازار به نحو بسیار چشمگیری افزایش یابد. همچنین تمایل رانندگان برای نوسازی ناوگان فرسوده با کامیونهای جدیدتر افزایش خواهد یافت.
در این مقاله از شرکت فرهان دیزل شما را از آخرین خبرها از واردات کامیونهای باری داف و مان به کشور آگاه کردیم. در پایان باید اشاره کنیم که نوسازی ناوگان باری کشور در کنار تمام مزایایی که دارد، امروزه بهعنوان یک الزام غیر قابل چشمپوشی تبدیل شده است. جایگزینی کامیونهای باری جدید با کامیونهای با عمر بیش از ۳۰ یا ۴۰ سال میتواند باعث کاهش مصرف سوخت ناوگان باری کشور شده و ایمنی را به جادههای کشور آنطور که شایسته است بازگرداند. در پایان میخواهیم شما را با شرکت فرهان دیزل آشنا کنیم.
فرهان دیزل بهعنوان یکی از بزرگترین مجموعههای ارائهدهنده شرایط خرید اقساطی ماشین سنگین شناخته میشود. این شرکت طرحهای ویژهای را برای خرید اقساطی انواع کامیونهای باری در نظر گرفته است. همچنین با آغاز عرضه کامیونهای باری داف و مان، میتوانید برای ثبت سفارش و خرید آنها از طریق فرهان دیزل اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاعات آخرین شرایط ویژه فروش اقساطی ماشین سنگین میتوانید با کارشناسان پشتیبانی فرهان دیزل در ارتباط باشید.