مرسدس بنز آتگو، یکی از تولیدات شرکت مرسدس بنز در زمینه خودروهای تجاری بود که در حوزه ترابری نیمه سنگین فعالیت میکرد. این کامیون که در سال ۱۹۹۷ تولید و در سال ۱۹۹۸ روانه بازار شد، در محدوده وزن ۷.۵ تا ۱۶ تن تولید شد. کمپانی مرسدس بنز، کامیون آتگو را در کاربریهای مختلف تولید کرد و در نسل اول خود که در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ تولید میشد، فرصت حضور در بازار خودرو کشورمان را پیدا کرد.
شرکت ایران خودرو نسبت به عرضه کامیون بنز آتگو در مدلهای باری و کمپرسی و همچنین در نقشهای ویژه همچون حمل زباله و آتش نشانی نیز اقدام کرد. این کامیون فروش بسیار مناسبی را در کشور تجربه کرد و گامی درخور در جهت جایگزینی کامیونهای باری و کمپرسی آن زمان با کامیونهای جدیدتر و به روزتر صورت گرفت. با توجه به اینکه این کامیون هنوز هم به دلیل دوام و کیفیت بالایی که داشته، در حال فعالیت در کاربریهای مختلف باری و تجاری است، بر آن شدیم تا در این مقاله از فرهان دیزل به بررسی مشخصات کامیون بنز آتگو بپردازیم.
کامیون مرسدس بنز آتگو در طراحی بخش بیرونی از الگوی طراحی این شرکت در آن دوره استفاده کرده است. البته خط و خطوطها در این مدل نسبت به کامیونهایی همچون مرسدس بنز اکتروس بسیار سادهتر هستند. این کامیون که در نسخههای تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل و اتاقهای باری و کمپرسی عرضه میشد، در برابر کامیونهای رقیب همچون ولوو اف ام ۹ و رنو میدلام، حرفهای زیادی برای گفتن داشت. کابین کامیون در سایز کوچک انتخاب شده بود و اتاق این سری برخلاف سری باری و کمپرسی آکسور به صورت بدون تخت خواب طراحی شد.
اگر از نمای جانبی به کامیون مرسدس بنز آتگو نگاه کنید، متوجه خواهید شد که کابین راننده، از بخش میانی چرخ جلو آغاز شده است. این در حالی است که در کامیون باری و کمپرسی آکسور به دلیل داشتن اتاق تخت خوابدار، کابین نسبتاً بزرگتر و جادارتر بوده است. البته شرکت مرسدس بنز هر دو مدل باری و کمپرسی آتگو و آکسور را به طور همزمان در اروپا عرضه نکرد. بدین دلیل که از سال ۲۰۰۴ میلادی به بعد، بنز آتگو برای ظرفیتهای زیر ۱۸ تن در نظر گرفته شد و کامیون آکسور نیز برای ظرفیتهای بالای ۱۸ تن مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، کامیون بنز آتگو در کشور ما با ظرفیت ناخالص ۲۶ تن عرضه شد.
اگر وارد فضای داخلی کامیون بنز آتگو شوید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب میکند طراحی ساده و کاربردی این کامیون در آن زمان است. در نسخههای تولید شده توسط ایران خودرو دیزل، در فضای داخلی از مواد با کیفیتی استفاده نشده است؛ از پلاستیکهای خشک گرفته تا تودوزیهای ضعیف که مستعد جذب گرد و غبار هستند. با این حال، این کامیون برای مسیرهای کوتاه مدت بسیار مناسب بوده و راننده هیچگونه کمبودی را در این گونه باربریها احساس نخواهد کرد. این کامیون در داشبورد خود دارای یک مانیتور است.
صندلی راننده بنز آتگو از نوع بادی و صندلی شاگرد از نوع ثابت است. نکته دیگری که درباره این کامیون وجود دارد، این است که متاسفانه بسیاری از مدلهای تولید شده در آن زمان فاقد کولر بود و از این بابت یک عیب محسوب میشد. البته بسیاری از مالکان این کامیون اقدام به نصب کولر به صورت افترمارکت کردهاند.
نسخههای مختلف عرضه شده از کامیون بنز آتگو از نظر مشخصات فنی شباهتهای بسیاری با یکدیگر دارند. از موتور این مدلها شروع کنیم که در تمامی مدلهای عرضه شده در داخل کشور ما، از یک موتور شش سیلندر استفاده شده است. این موتور ۶ سیلندر خطی، دارای حجم ۶۴۰۰ سی سی بوده و تولید ۲۷۹ اسب بخار را در ۲۳۰۰ دور بر دقیقه داشته است. گشتاور تولید شده نیز ۱۱۰۰ نیوتن متر است که در محدوده دور موتور ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار میگرفته است.
موتور مذکور در دورهای که در کشور ما عرضه میشد، از استاندارد آلایندگی یورو ۳ بهره میبرد. البته این موتور به مرور زمان توسط سازنده اصلی تا استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز ارتقا پیدا کرد. با این حال به مرور زمان، با نسخههای جدیدتر، قدرتمندتر و کم مصرفتر جایگزین گردید. البته متاسفانه این مدلها هیچگاه در کشور ما عرضه نشدند.
در مورد گیربکس نیز باید بگوییم که کامیون بنز آتگو در نسخههای اولیه، از یک گیربکس ۶ دنده دستی استفاده میکرد. این گیربکس دارای نیم دنده بوده و عملکرد مناسبی را در سرعتهای بالا از خود نشان میداد. با این حال، این گیربکس در سرعتهای پایین و به خصوص در زمان شروع حرکت، کمی با تاخیر عمل میکرد. در نسل بعدی که این کامیون با اتاق آکسوری عرضه شد، از یک گیربکس ۸ دنده استفاده شد که از نوع تقی و دارای نیم دنده بود. ارتباط بین موتور و گیربکس در کامیون بنز آتگو به کمک سیستم کلاچ تک صفحهای خشک با عملگر هیدرولیکی صورت میپذیرفت.
جهت سهولت در بررسی مشخصات فنی کامیون بنز آتگو، تمامی اطلاعات مربوطه را در یک جدول کامل گردآوری کردهایم.
مشخصات بنز آتگو | |
مدل موتور | MB-OM906LA |
تعداد سیلندر | 6 |
آرایش سیلندر | خطی |
حجم موتور | 6370 سی سی |
قدرت | 279 اسب بخار در 2300 rpm |
گشتاور | 1100 نیوتون متر در 1250-1500 rpm |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
گیربکس | 6 سرعته دستی نیم دنده دار |
مدل کلاچ | MF395 |
ترمز | دیسکی در محورهای جلو و عقب، دو مداره پنوماتیکی |
سیستم های کمک ترمز | مجهز به ABS و ترمز موتور |
در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با مشخصات کامیون بنز آتگو آشنا کردیم. این کامیون در زمان عرضه خود توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند و گامی صحیح را از جهت نوسازی ناوگان باری کشور طی کرد. با توجه به سن فعلی این کامیون، احتمالاً پیدا کردن نسخههای کم کار از آن کمی مشکل باشد. با این حال، بازار ماشینهای تجاری کشور در حال حاضر به لطف حضور مدلهای مختلف چینی و اروپایی، در حال به روز رسانی است.
در صورتی که به خرید کامیون اقساطی تمایل دارید، شرکت فرهان دیزل بهترین شرایط را برای مشتریان از سراسر کشور در نظر گرفته است. شما میتوانید در طرحهای فروش اقساطی این شرکت ثبت نام نموده و بخشی از مبلغ کامیون را به صورت اقساطی بازپرداخت کنید. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این باره تمایل دارید، میتوانید با کارشناسان فرهان دیزل از طریق شمارههای موجود در سایت در ارتباط باشید.
سلام آتکو بهترین ماشینه من باهاش رانندگی کردم واقعا
ماشینه هم نرم هم قدرت داره ولی دنده اش با فشار
روغن میره جا حساسه اگه یه دنده را اشتباه جا بزنی
توجاده اذیت میکنه ولی در کل بهترین کامیون امیدوارم
روزی صاحبش بشم
واقعا حرف نداره، یه مدت کوتاه دو ماهه باهاش رانندگی
کردم عالیه، البته دست دنده یه مقدار نسبت به موقعیت
راننده روی صندلی بالاتره کمی خسته کننده هست ولی در
کل عالی