کشنده امپاور را می شناسید؟! با ویژگی های این شاهکار بی نظیر گروه بهمن دیزل آشنایی دارید؟! اگر پاسختان به این سوالات و سوالات مشابه منفی است، این جا بهشت شما است. تا پایان همراهمان باشید.
کشنده امپاور یکی از برترین و پرفروشترین کشندههایی است که در جادههای پر پیچ و خم ایران میتازد و چشمها را به خود خیره میکند. اواسط اسفند سال 1400 هجری شمسی بود که گروه بهمن از کشنده بی نظیر خود رونمایی و بازار را غرق در شگفتی کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کشنده امپاور در واقع همان کشنده فوتون آئومان H5 است. البته سفارشی سازی شده و با ایجاد تغییراتی در کابین، ظاهر و سیستم محرکه!
امپاور را میتوان یکی از رقبای سرسخت دیما و فوتون و فاو و فورس و… دانست. میپرسید چرا؟!
چون عملکرد فنی و توانایی بی نظیری دارد. از زیبایی ظاهری و نمای داخلی چشمنوازش نگوییم برایتان که شیفته اش میشوید! در این که خریداران خودروهای کشنده توجه ویژه ای به توانایی حمل بار و عملکرد فنی این خودروها دارند، هیچ شکی نیست. اما یقینا آنان که میخواهند این کشندهها را سالهای سال مورد استفاده قرار دهند، به نمای ظاهری آنها درست به اندازه عملکردشان اهمیت میدهند! پس اگر شنیدید که خریداری از نمای ظاهری این خودروهای سنگین میپرسد، اصلا تعجب نکنید!
حقیقتا کشنده امپاور یکی از زیباترین کشندههایی است که میتوانید در بازار پیدا کنید. شباهت ظاهری این خودروها به کشندههای داف سری DX محبوبیت آنها را در میان خریداران چندین برابر کرده است. اگر این کشنده را از نزدیک دیده باشید، حتما مجذوب چراغهای نصب شده در پایین بدنه آن شده اید. چراغهایی که دارای حس تهاجمی با خطوط خمیده هستند!
هم رنگ بودن ادوات فلزی هدایتگر هوا در طرفین بدنه کشنده و در نزدیکی شیشه جلو ظاهر این خودرو را به طرز شگفت انگیزی بهبود بخشیده است. اگرچه ظاهر امپاور بسیار چشمنواز و دلربا است، اما نمیتوان گفت که طراحی آن با کلاس جهانی هماهنگ است. این را ما نمیگوییم، صاحب نظران این حوزه میگویند!
کشنده امپاور ساخت بهمن دیزل دارای یک پیشرانه دیزلی کامینز با حجم 11800 سی سی می باشد. این خودرو از 6 سیلندر خطی توربو دیزل با اینترکولر برخوردار می باشد. حداکثر قدرت موتور امپاور 490 اسب بخار در 1900 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 2300 نیوتون متر در 1100 دور در دقیقه است. اگر امپاور را با سایر کشنده های چینی بازار مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این کشنده از بالاترین میزان قدرت و گشتاور در میان رقیبان برخوردار است. این موضوع نظر و توجه بسیاری از خریداران را به سوی کشنده امپاور جلب نموده است.
اگر بگوییم کشنده امپاور یک کوه نیرو است، اغراق نکرده ایم! نیروی تولید شده توسط موتور این کشنده به وسیله یک گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی 2+ 12 سرعته مدل زد اف به چرخ های آن انتقال پیدا می کند. لازم به ذکر است که گیربکس استفاده شده در ساختار کشنده مذکور از 12 دنده جلو و 2 دنده عقب بهره مند است. قابلیت تعویض هوشمند دنده ها با در نظر گرفتن شرایط مسیر و میزان بار یکی از مهم ترین قابلیت های این گیربکس است. راننده در صورت تمایل می تواند نسبت به انتخاب حالت تعویض دنده به صورت دستی اقدام نماید. این موضوع کاملا اختیاری و تابع نظر راننده، شرایط مسیر و میزان بار می باشد.
اگر از نوع کلاچ کشنده امپاور می پرسید، باید خدمتتان عارض شویم که کلاچ تعبیه شده در ساختار این کشنده از نوع تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی می باشد. قطر صفحه کلاچ این کشنده 430 میلی متر عنوان شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اکثر کشنده های موجود در بازار از همین سیستم کلاچ استفاده می کنند.
کشنده امپاور ساخت بهمن دیزل که جزء کشنده های رنج متوسط محسوب می شود، از دو محور برخوردار است. یکی محور جلو و دیگری محور عقب. فارغ از اندازه تریلر که به صورت جداگانه به کشنده وصل می گردد، این خودرو دارای طول 6085 میلی متر، عرض 2500 میلی متر و ارتفاع 3900 میلی متر می باشد. فاصله میان دو محور عقب و جلو این کشنده نیز 3600 میلی متر عنوان شده است.
وزن خالص کشنده امپاور 7300 کیلوگرم است. اگر نگاهی کلی به وزن رقبای سر سخت امپاور بیندازید، متوجه خواهید شد که شاهکار بهمن دیزل از همه آن ها سبک تر است. این موضوع موجب شده است که مصرف سوخت این خودرو بسیار بهینه باشد و این برای یک کشنده بسیار عالی است!
یکی دیگر از مهم ترین مشخصات فنی کشنده امپاور برخورداری از دو مخزن سوخت آلومینیومی است. ظرفیت یکی از این مخازن 550 لیتر و ظرفیت دیگری 390 لیتر اعلام شده است. بنابراین می توان نتیجه گفت که باک سوخت این خودرو مجموعا 940 لیتر ظرفیت دارد.
شریک چینی بهمن دیزل اظهار داشته است که کشنده امپاور برای طی یک مسیر 100 کیلومتری 31 لیتر گازوئیل نیاز دارد. با در نظر گرفتن این نکته که ظرفیت مخزن سوخت این کشنده 940 لیتر است، می توان گفت که این خودرو با یک مرتبه سوختگیری می تواند مسیری 3000 کیلومتری را طی کند! فوق العاده است. نه؟!
کشنده امپاور علاوه بر دو مخزن سوخت از یک مخزن ادبلو 85 لیتری نیز بهره مند است. گفتنی است که امپاور در این مورد هم بر رقبای خود برتری دارد!
استاندارد زیست محیطی کشنده امپاور یورو 5 EVV است. این همان استاندارد آلایندگی است که خودروهای تجاری دیزلی در اروپا از آن بهره مند هستند. سیستم تعلیق این کشنده از نوع پارابولیک می باشد. این موضوع سبب شده است که سواری این کشنده در مسیرهای طولانی بسیار نرم و راحت باشد. سیستم تعلیق عقب این کشنده از نوع بادی با 4 کیسه هوا و قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور است. حداکثر ظرفیت محور جلوی این کشنده ساخت بهمن دیزل 7 تن و حداکثر ظرفیت محور عقب آن 13 تن می باشد.
خلاصه این که کشنده امپاور یکی از قوی ترین کشنده هایی است که در بازار ایران یافت می شود. این را از قدرت بی نظیر پیشرانه کامینز موجود در ساختار آن می توان فهمید!
اگر به دنبال یک کشنده مدرن، مجهز و قدرتمند هستید، کشنده امپاور یکی از بهترین گزینه هایی است که پیش رو دارید. طراحی کابین و تجهیزات به کار گرفته شده در این خودرو تداعی کننده خودروهای سواری در ذهن بینندگان است. وجود دو تختخواب بزرگ در کابین این خودرو نشان از توجه طراحان آن به راحتی و استراحت سرنشینان دارد.
در داخل کابین کشنده امپاور فضاهای متعدد و متنوعی برای نگهداری وسایل وجود دارد. برخورداری از یخچال مسافرتی، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، شیفتر مدرن برای عوض کردن دنده، سیستم هشدار خروج از خطوط و نمایشگر لمسی مالتی مدیا از جمله امکانات بی نظیر این کشنده رویایی است. سانروف، سیستم کمکی حرکت خودرو در سر بالایی، گرمکن و صندلی بادی راننده با امکان تنظیم در شش جهت را هم به این لیست بلند بالا بیفزایید.
جالب است بدانید که برخی از رقبای صاحب نام کشنده امپاور بسیاری از تجهیزات فوق الذکر را ندارند. در برخی ها هم نصب این تجهیزات به صورت آپشنال صورت می پذیرد. این در حالی است که امپاور به صورت استاندارد از تمام این امکانات برخوردار است!
یکی از مهم ترین نقاط قوت کشنده امپاور کیفیت منحصر به فرد مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن است. به کارگیری تودوزی چرمی دو رنگ با کیفیت برای صندلی ها و استفاده از پلاستیک نرم در برخی قسمت های داشبورد به خوبی حاکی از این ماجرا است.
کشنده امپاور
مشخصات کلی کشنده امپاور | |
طول | 6085 میلی متر |
عرض | 2500 میلی متر |
ارتفاع با بادگیر | 3900 میلی متر |
فاصله محوری | 3600 میلی متر |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7000 کیلوگرم |
وزن مجموع ترکیبی ناخالص فنی | 45000کیلوگرم |
وزن مجموع ترکیبی ناخالص مجاز قانونی | 44000 کیلوگرم |
وزن خالص خودرو | 7300 کیلوگرم |
وزن ناخالص خودرو | 18000 کیلوگرم |
سازنده موتور | Cummins |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 EVV |
نوع موتور | 6 سیلندر خطی تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژ و اینتر کولر |
حجم موتور | 11800 سی سی |
نسبت تراکم | 17:1 |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور- کانال مشترک (بوش آلمان) |
حداکثر قدرت موتور | 490 اسب بخار/ 1900 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتون/ 1100 دور در دقیقه |
مدل جعبه دنده | زد اف |
عملکرد جعبه دنده | دارای سیستم تعویض دنده اتوماتیک 2+ 12 با دو حالت کنترل لغزش- امکان تعویض دنده به صورت دستی |
نوع کلاچ | تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی دارای قطر 430 میلی متر |
جنس مخزن سوخت | آلومینیومی |
تعداد و ظرفیت مخزن سوخت | دو مخزن با مجموع ظرفیت 940 لیتر |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه پارابولیک، مجهز به کمک فنر و استابلایزر |
سیستم تعلیق عقب | بادی مجهز به 4 کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه ذخیره، استابلایزر و کمک فنر |
سیستم ترمز جلو | دیسکی |
سیستم ترمز عقب | پنوماتیکی |
نوع سیستم ترمز | ESC ASR EBS AEBS |
ترمز کمکی | ترمز موتور |
ریتادر | گیربکس 5 حالته زد اف |
ترمز دستی | مکانیزم پنوماتیکی با عملکرد روی محور عقب |
نوع سیستم فرمان | فرمان ساچمه ای گردان هیدرولیک |
نوع تایر | تیوبلس |
سایز تایر | R22.5/315/80 |
جنس رینگ | فولادی |
سایز رینگ | 9*5/22 |
باتری | دو عدد 12 ولت 180 آمپر |
دینام | 28 ولت 110 آمپر |
حداکثر توان بالاروی از شیب | 29 درصد |
شعاع گردش | 3/7 متر |
امکانات و تجهیزات | · سیستم هشدار حرکت بین خطوط · سیستم کنترل حرکت خودرو در سر بالایی · سیستم هشدار برخورد به جلو · سیستم ترمز اضطراری هوشمند · قفل دیفرانسیل · کابین مسطح و سقف بلند به منظور راحتی تردد در کابین · دو عدد تخت خواب بزرگ · کابین شناور چهار نقطه ای با تعلیق بادی · دکوراسیون داخلی لوکس · جک بالابر برقی کابین · یخچال · سانروف برقی · آفتابگیر داخلی و خارجی · صندلی راننده پنوماتیکی با قابلیت تنظیم در 6 جهت دارای گرمکن · مولتی مدیا TFT لمسی · مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان · سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک · دارای بخاری درجا · آینه های جانبی قابل تنظیم با سیستم گرمایش · چراغ روشنایی روز · چراغ مه شکن عقب و جلو · آلارم دنده عقب · مجهز به کروز کنترل · مجهز به تاخوگراف · تنظیم گاز درجا · مجهز به سیستم کمکی استارت بیرون از کابین · دارای قطع کن باتری · دارای شیشه بالابر برقی · دارای قفل مرکزی با قابلیت ریموت کنترل · دارای کیف ابزار · دارای جک بالابر · دارای بوق شهری و برون شهری · دارای کولر درجا · … |
واقعامایه ابروریزازطراحی مزخرف وخدمات امپاورازیخچال بزرگ
دوبطریش بگم ازپلاستیکای اشغالی که برای درجعبه
وجلوپنجرهیش ازلوله بادش که کنارپیچ دوروزیبارسوراخ میشه
ازخدماتش که ۳روزبایدبخوابی روغن عوض کنی ازبخاری درجاش که
اشغال تراین نبوده بزارن روش بازم بگم ازنوارای دوردرش ازطراحی
چراغش که تاسویچ بازنباشه روشن نمیشه ازباک ودیاقش بگم که
دوروزنشده شکسته ازهمه بدترخدماتشه که واقعاضعیف حیف پول