فرهان دیزل

تهران، اسلامشهر، میدان نماز، به سمت چهاردانگه، 200 مترپایین تر، ساختمان فرهان دیزل

بررسی و مشخصات فنی فاو ۵۵۰

بررسی و مشخصات فنی فاو ۵۵۰

فهرست محتوا

شرکت فاو (FAW Jiefang) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین و دومین شرکت بزرگ خودروسازی در این کشور است. این شرکت در سال ۱۹۵۳ تأسیس شده و بخش اعظم سهام آن در اختیار دولت چین قرار دارد. برندهای معروفی همچون بسترن، هایما و فولکس‌واگن در زمینه خودروهای سبک و کامیون، کشنده و کامیونت در زمینه خودروهای سنگین از زیر مجموعه‌های فاو محسوب می‌شوند.

سیبا موتور شریک تجاری فاو در ایران است و در سال ۱۳۹۱ شمسی، ۵۱ درصد سهام آن در اختیار گروه معظم بهمن و ۴۹ درصد سهامش در اختیار شرکت تراکتورسازی ایران قرار گرفت. این شرکت در سال‌های اخیر کامیونت‌های ۶ و ۸ تن Tiger V، کامیون ۲۶ تن CA3250، کشنده‌های تک و جفت J6 با سری مدل‌های CA4180 و CA4250 را تولید کرده است. محصول جدید این شرکت کشنده‌ی تک محور ۵۵۰ اسب بخاری J6P-550 با گیربکس اتوماتیک است که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و به عنوان پرقدرت‌ترین کشنده‌ چینی ساخت داخل محسوب می‌شود. کیفیت مناسب و فراوانی امکانات تعمیر در کشور باعث شده که این خودروها در بین مصرف‌کنندگان و طرف‌داران خود پیروزی کسب کنند.

از تولیدات فاو، کشنده‌ها تک محور را می‌توان نام برد. ماشین کشنده‌ تک‌محور فاو از محبوبیت بالایی در سال‌های اخیر برخوردار بوده و به دلیل دقت بالا در طراحی و کیفیت بسیار خوبی که دارد، جزو پر‌فروش‌ترین‌ها محسوب می‌شود. نماینده‌ فاو در ایران، یعنی سیبا موتور، به عنوان بهترین محصول خود این کشنده را معرفی کرده است. این نوع ماشین کشنده فاو، برای جابه‌جایی بارهای سنگین و حمل بارهای بین‌المللی، بسیار مناسب و بهینه است. در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، این کشنده به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات نمایندگی فاو شناخته می‌شود. این ماشین، تمامی ویژگی‌های یک کامیون باری را داراست.

یکی از محصولات شرکت فاو کامیون فاو 550 است. این کامیون  یکی از پرطرف‌دارترین خودروهای چینی و برندهای محبوب در ایران است. این خودرو از سال ۱۳۹۱ در ایران تولید شده و به دلیل کیفیت و قدرت بالایی که دارد به یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی تبدیل شده است. کشنده فاو قبلی شامل نسخه‌های تک محور و جفت محور بود، اما در حال حاضر کشنده فاو ۵۵۰ به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای فاو معرفی شده است.

در نسخه جدید کشنده فاو، تمامی نقاط ضعف نسخه‌های قبلی این خودرو برطرف شده است. به همین دلیل، این خودرو به دلیل ارتقا کیفیت و حذف ایرادهای قبلی، استقبال خوبی از طرف مشتریان داشته است.

طراحی  فاو ۵۵۰

مشخصات فنی  فاو ۵۵۰

طراحی کابین این فاو 550 شباهت‌هایی با کامیون‌های فاو قبلی که در بازار ایران به فروش می‌رسیدند دارد. این کابین دارای دریچه‌های شیشه‌ای در دو طرف و یک تکه شیشه‌ بزرگ در پشت قرار دارد. نورپردازی این کابین با چراغ‌های روز بهبود یافته است. در داخل کابین، دو صندلی بادی و دو تخت‌‌ خواب وجود دارد. صندلی راننده، قابلیت تنظیم در جهات مختلف و گرمکن دارد.

در سری جدید کامیون فاو، کابین با کامیون‌های قبلی تقریباً یکسان است، با این حال در بخش جلو، پنجره و سپر و کایت به گونه‌ای تغییر کرده‌اند که ظاهر کامیون چهره جدیدی بگیرد. چراغ‌های مه شکن نیز تغییر یافته و قابلیت‌های جدیدی دارند. صندلی راننده در جهات مختلف قابل تنظیم است و مجهز به گرم‌کن صندلی نیز شده است. همچنین، سانروف برقی است و کلید‌های روی فرمان و کلید تعویض دنده نیز با توجه به سری‌های قبل تغییر کرده‌اند.

مشخصات فنی  فاو ۵۵۰

کامیون کشنده فاو 550 با موتوری 6 سیلندر خطی و حجم 12.5 لیتر، 550 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌شود. این کامیون دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج است و با تجهیز به سیستم EEV و SCR، برای کاهش آلودگی هوا مجهز شده است. همچنین، موتور این کامیون دارای توربوشارژر، اینترکولر، ترمز موتور و سیستم سوخت رسانی کامن ریل با انژکتور بوش است.

برای ساخت کامیون فاو 550، از گیربکس دوازده سرعته اتوماتیک زد اف ترکسون با اینتاردر پنج زمانه استفاده شده است. سیستم تعلیق کامیون فاو 550 شامل چهار بالن می‌باشد که باعث نرمی بسیار خوب این خودرو شده است. در سری‌های قبلی کامیون فاو، خشکی تعلیق فنر و دیفرانسیل مشکل ساز بود، اما در این کامیون این ایراد رفع شده است. وزن خالص این کامیون حدود 7 تن است و وزن ناخالص مرکب مجاز آن حدود 44 تن می‌باشد.

به دلیل مشکلاتی که در تعلیق فنر دیفرانسیل در سری قبلی کامیون‌های فاو وجود داشت، تعلیق کابین و دیفرانسیل در مدل 550 سوار بر چهار بالن به ‌کار گرفته شده است. این نوع تعلیق به دلیل نرمی بیشتری که دارد، رانندگی و کنترل بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند و کامیون به ‌طور کلی خشک نیست.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی  فاو ۵۵۰

کامیون فاو 550

کامیون فاو 550 با ویژگی‌های ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌شود. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این کشنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم تهویه هوا اتوماتیک
  • بخاری درجا
  • کروز کنترل
  • رادار خط خوان
  • ترمز اضطراری
  • قفل‌کن دیفرانسیل
  • کلید تنظیم ضبط و کروز

قیمت فاو ۵۵۰

محصول کشنده فاو 550 از سیبا موتور، یکی از محصولات پرطرفداری است که در ایران از سال ۹۱ به مونتاژ می‌رسد. در سال ۹۷، یک فیس لیفت بر روی کابین و داشبورد آن انجام شد و تولید آن در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ها متوقف شد. اما از سال ۱۴۰۰، تولید و عرضه کشنده فاو با امکانات و ویژگی‌های جدیدی که به آن اضافه شده، دوباره از سر گرفته شده است.

سیبا موتور در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، اتومات ۵۵۰ جدید را رونمایی کرد. اگر چه که قابلیت‌های کشنده فاو به نسبت دیگر رقبا از لحاظ فنی کمتر است، اما با قیمت قابل توجه و تقاضای بالا در بازار ایران، بسیار پرطرف‌دار است. همچنین، با رفع معایبی مانند تعلیق فنر و گیربکس دستی در نسخه جدید، پیش‌بینی می‌شود در صورت عرضه، بازار استقبال خوبی از آن خواهد داشت. در اواخر تیر ماه ۱۴۰۱، قیمت کشنده فاو در بازار حدود ۴۰۵۰ بوده است.

در این مقاله از فرهان دیزل به بررسی ویژگی‌ها و امکانات این کامیون پرداختیم. لازم است پیش از خرید این محصول از مشاوره‌های کارشناسان حرفه‌ای و مجرب بهره‌مند شوید و سپس تصمیم‌گیری نمایید. در این خصوص می‌توانید از کارشناسان فرهان دیزل کمک بگیرید و راهنمایی‌های لازم را کسب کنید.

6 نظر

    • سلام لطفا یه مطلب درمورد عرضه اولیه کشنده های هوو و
      دنگ فنگ درسال های اول و نقض های سیستم ترمز این
      کشنده ها بزارین ممنون

    • درود به شما و نظر خوبتون ،به راستی که همینطور هست و
      واقعا حق ما ایرانی ها این ماشین های چینی نیست،و اگر
      دست دلال از بازار کنده بشه یه ایرانی به غیر از Volvo پا تو
      رکاب هیچ کشنده ای نباید بزاره

    • ولله این فکر خیلی اشتباهه ترجیح میدم همون فام
      چینی صفر سوار بشم ولی بنز و ولوو دسته دوم و کهنه
      سوار نشم دلیلش هم میدونید هر ماشینی ساخت هر
      کجا هم باشه تا یک موقعی می‌تونه دوام بیاره و بعدش
      شروع به خرج تراشیدن می‌کنه خدارو شکر از سال 98 فاو
      مدل 94 گرفتم تا الان بجز استهلاک دست به هیچ جاییض
      نزدم بنظر شما همین که پنج سال هیچ خرجی حتی جزیی
      نتراشیده و فقط کار می‌کرده آیا بهتر از یک ولوو یا بنز
      نیست که هر روز توی جاده بمونید یا تعمیرگاه رو سلام
      بکنید

  • دوستان عزیزلطفادرموردچیزی که اطلاعات کافی وعلم کافی
    نداریدصحبت نکنیدمثل من که همش بنزباری سوارشدم بیام بگم
    ولوو500ماشین خوبی نیست درصورتی که آرزوی قلبیمه که داشته
    باشمش پس لطفادیگران رو دلسردنکنین بنده به شخصه نظرم اینه
    تاامتحان نکردین به حرف هیچ بنی بشری گوش نکنین بعضی
    ازماادماچون خودمون نداریم دوستم نداریم دیگران داشته باشند
    امیدوارم هرکس آرزویی در دل داره به مراد دلش برسه به حق سینه
    سوخته حضرت زهرا، یاعلی مددخدانگهدارشمادوستان

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید