بازار کشندههای تک محور در کشور ما، همواره بسیار پر رقابت بوده و کشندههای اروپایی و چینی با یکدیگر به رقابت میپردازند. البته این رقابت در ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بسیار متفاوتتر از شرایط حال حاضر بازار ماشینهای سنگین کشور بوده است. در آن زمان کشندههای چینی چه از نظر قدرت و چه از نظر کیفیت به هیچ وجه قابل مقایسه با کشندههای اروپایی نبودند.
با این حال، گذشت حدود دو دهه باعث شده است تا شاهد پیشرفت روز افزون خودروسازی چین باشیم. این پیشرفت را در بخش ماشینهای سنگین نیز میتوانیم به وضوح ببینیم. با وجود اینکه هنوز هم شاید کشندههای چینی و اروپایی از نظر کیفیت قابل مقایسه نباشند، از بابت مشخصات فنی بسیار به آنها نزدیک شدهاند. حتی در بعضی پارامترها ممکن است که کشندههای چینی بهتر از نمونههای اروپایی ظاهر شوند.
در سال گذشته شرکت آرین دیزل اقدام به عرضه کشنده شاکمان کرد. گرچه در ابتدا قرار بود تا نسخه دماغ دار و بدون دماغ از این برند به طور همزمان عرضه شوند، فعلاً تولید و عرضه نسخه دماغ دار آغاز نشده است. نسخه بدون دماغ کشنده شاکمان از سال گذشته تولید و به مشتریان تحویل داده شده است. با ما همراه باشید تا با این کشنده در وبلاگ فرهان دیزل آشنا شوید.
کشنده شاکمان با ابعاد کلی ۶۳۵۰ در ۲۵۵۰ در ۴۰۰۰ میلیمتر است و به عنوان یک کشنده تک محور عرضه میشود. فاصله محوری این کشنده ۳۸۰۰ میلیمتر بوده و وزن کل شاسی بدون بار ۶۸۸۶ کیلوگرم است. این کشنده با مجموعه وزن ناخالص ۴۴ تنی در جادههای کشور فعالیت خواهد کرد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. در ضمن، باکهای گازوئیل در این کشنده دو عدد هستند که در مجموع ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر گازوئیل را دارند.
کشنده شاکمان با موتور ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ عرضه شده است. این موتور ساخت شرکت کامینز بوده و حجم ۱۳ لیتری دارد. موتور مذکور از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و به سیستم کاهش آلایندگی SCR مجهز شده است. حداکثر قدرت تولید شده توسط این موتور ۵۲۰ اسب بخار است که در محدوده دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار میگیرد. گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز ۲۴۶۰ نیوتن متر است که در بازه ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دور بر دقیقه به این کشنده وارد میشود. از جمله ویژگیهای این موتور نیز میتوان گفت که این موتور با سیستم خنککاری با آب کار میکند و از توربو شارژ و اینترکولر ساخت شرکت هولست بهره میبرد. همچنین از ترمز موتور ساخت شرکت Jacobs نیز بهره میبرد.
کشنده شاکمان با یک گیربکس ۱۶ دنده اتوماتیک در بازار کشور ما عرضه شده است. این گیربکس F16JZ24 نام دارد و ساخت شرکت Fast میباشد. گیربکس مذکور دارای پوسته آلومینیومی بوده و حداکثر گشتاور ۲۴۰۰ نیوتن متر را تحمل میکند. در ضمن گیربکس ۱۶ سرعته شرکت فست دارای چهار دنده به عقب نیز میباشد. ارتباط بین موتور و گیربکس در کشنده شاکمان با یک سیستم صفحه کلاچ ۴۳۰ میلیمتری صورت گرفته است. این مجموعه به صورت تک صفحهای با دیافراگم فنری است.
کشنده شاکمان با سیستم تعلیق فنر پارابولیکی به همراه کمک فنر برای محور جلو عرضه میشود. این مجموعه در محور جلو توانایی تحمل ۷۳۰۰ کیلوگرم وزن را دارد. برای محور عقب نیز از سیستم تعلیق بادی به همراه چهار بالن هوا بهره برده شده است. به این مجموعه باید سیستم مدیریت هوشمند تولید باد ECAS به همراه میل موج گیر را اضافه کنیم. حداکثر وزن قابل تحمل توسط محور عقب نیز ۱۳ تن است.
حال بهتر است تا کمی درباره سیستم ترمز کشنده شاکمان نیز صحبت کنیم. این کشنده با سیستم ترمز دو مدار مستقل پنوماتیکی عرضه میشود. ترمزهای چرخهای جلو و عقب از نوع دیسکی است. در ضمن این سیستم ترمز و سوپاپهایش ساخت شرکت وابکو بوده و مجهز به یک مخزن ذخیره باد آلومینیومی نیز میباشد.
درباره سیستمهای کمک ترمز نیز باید بگوییم که کشنده شاکمان به سیستم ترمز اضطراری AEB، سیستم کنترل پایداری خودرو ESC و سیستم کنترل لغزش ASR مجهز شده است. در کنار اینکه این کشنده به ترمز موتور ساخته شرکت Jacobs مجهز است، برای این کشنده از ریتاردر نیز بهره گرفته شده است. ریتاردر این کشنده ساخت شرکت فست بوده و عملکرد بسیار مناسبی را در حالت با بار و بدون بار از خود نشان داده است. در ضمن این کشنده به سیستم هشدار انحراف از مسیر یا همان LDWS نیز مجهز شده است. در کل میتوان گفت که گروه شاکموتو در کشنده شاکمان سنگ تمام گذاشته و این کشنده از لحاظ امکانات فنی در وضعیت بسیار مناسبی به سر میبرد.
کشنده شاکمان با لیست کاملی از تجهیزات و امکانات رفاهی عرضه میشود.
گرمکن آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی. | مجهز به بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین. | تعلیق کابین با سیستم باد مجهز به 4 بالن. |
سیستم مانیتورینگ نقاط کور با دوربین 360 درجه. | مولتی مدیا مجهز به سیستم مدیریت هوشمند مانیتور 10 اینچ. | پروژکتور روشنایی جهت ریش تریلی. |
شیشه بالابر برقی قفل مرکزی. | رکاب سوار شدن ثابت. | پرده شیشه های جانبی و عقب. |
مخازن رزرو باد آلومینیومی. | سیستم نشانگر فشار باد تایرها. | تنظیم برقی ارتفاع چراغ های جلو. |
چراغ رانندگی در روز. | هشدار نبستن کمربند ایمنی. | سنسور باران. |
گلگیر چرخ های عقب. | گارد محافظ جانبی. | درگاه شارژر USB. |
کمربند ایمنی سه نقطه ای. | آفتابگیر بیرونی و داخلی. | گرم کن صندلی. |
در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با کشنده شاکمان آشنا کردیم. این کشنده به عنوان یکی از جدیدترین محصولات در رده کشنده چینی در بازار کشور بوده که با امکانات و مشخصات فنی بسیار خوبی عرضه شده است. آنچه از کارکرد چندین ماهه این کشنده در جادههای کشور گزارش شده است، حاکی از رضایت صاحبان این کشنده بوده است. به گونهای که انتظار میرود تا در طول چند ماه آینده بتواند سهم چشمگیری از فروش کشندههای صفر کیلومتر چینی را به خود اختصاص دهد. در پایان قصد داریم تا شما را گروه فرهان دیزل آشنا کنیم.
فرهان دیزل به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه خرید و فروش انواع ماشینهای سنگین در کشور است که طرحهای ویژه فروش نقد و اقساط را برای انواع ماشینهای سنگین ارائه میدهد. طرحهای فروش اقساطی کامیونت الوند از این شرکت بسیار پرآوازه است و مشتریان از سراسر کشور در این طرحها شرکت کردهاند. همچنین انواع کامیون و کشنده نیز در طرحهای فروش اقساطی فرهان دیزل عرضه میشوند. این طرحها، راه خرید کشنده صفر کیلومتر را در داخل کشور آسانتر کرده است. برای کسب اطلاع از آخرین طرحهای فروش اقساطی ماشین سنگین در فرهان دیزل میتوانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.
سلام دوستان اگر بخواهیم شاکمان را با
اکسور مدل 2005 مقایسه کنید به دو نکته
میزان تحمل بار در قسمت جلو یا اکسل که
حدوداً 7 تن و در اکسور 18 تن هست پدر
قسمت عقب یا دیفرانسیل 16 تن هست
متوجه ضعیف بودن همه خودروهای چینی
خواهید شد ، که با حمل 25 تن بار در گردنه
و سینه کشی خودشو نشون میده ، و ضمنأ
تجهیزات داخلی برای راننده یک یخچال که
بتونه آب سرد و مواد غذایی فاسد شدن
شدنی را داخل کابین داشته باشه و امروزه
کولر و بخاری درجا برای تراکتور هم میگذارند
اما شوفرای ایرانی محکوم به رانندگی با
مکافات هستند با کامیون های چینی اگر
واقعاً شاهرگ اقتصادی کشور جاده و حمل
و نقل هست لطفاً اجازه دهید کامیون های
اروپایی بنز و ولوو و اسکانیا و مان دست
دوم را هر شوفری با گواهینامه و هوشمند
معتبر یک دستگاه وارد کنه ، فقط کامیون
های افغانستان را ببینید همگی بنز اکسور و
اکتروز هستند با توجه به اینکه واردات
ماشین چپنی براشون آزاد هست اما یکدانه
هم نمیبینید، چرا فقط دنبال ماشین های
چینی و پر کردن جیب گشاد یک عده ای
خاص هستید ، بخدا دیگه میکانیک و شوفر
ذله شدیم از بس که دویدیم و به نان 🍞
شب نرسیدیم خذا قوت دم همگی گرم
ازماست که برماست