کشنده رخش خودرو، محصولی جدید از این شرکت خودروسازی وطنی است که با همکاری شرکت روسی کاماز در داخل کشور مونتاژ میشود. نام اصلی این مدل کاماز آکتروس ۱۹۵۵ است که مشخصات فنی بسیار چشمگیری دارد و پس از شروع عرضه، به عنوان قدرتمندترین کشنده مونتاژی کشور شناخته خواهد شد. گروه رخش خودرو دیزل در ششمین نمایشگاه حمل و نقل تهران در آذر ماه ۱۴۰۱، این کشنده را که محصول مشترک آلمان و روسیه است، برای بازار کشورمان معرفی کرد. این کشنده در بخشهای مختلف، از محصولات مرسدس بنز و تولید کنندگان بزرگ اروپایی بهره برده است.
در این مقاله از فرهان دیزل، میخواهیم شما را با کشنده رخش خودرو آشنا کرده و به بررسی مشخصات آن بپردازیم.
کشنده رخش خودرو یا همان کشنده کاماز ۱۹۵۵، به عنوان محصولی جدید از این شرکت روسی است که در طراحی بخش داخلی و خارجی از محصولات جدید مرسدس بنز اکتروس ایده گرفته است. در نمای مقابل یک جلو پنجره نسبتاً بزرگ را میبینیم که بر اساس استانداردهای روز جهانی طراحی و برای بهبود آیرودینامیک، از بادشکنها و کاناردهای جانبی استفاده شده است.
در بخش طراحی داخلی کشنده رخش خودرو نیز باید بگوییم که فضای بین دو صندلی این کشنده، بدون برجستگی بوده و رفت و آمد را در داخل کابین آسانتر کرده است. به داشبورد این کشنده هم نگاه کنید، همان طرح آشنای کشنده مرسدس بنز اکتروس را میتوانید در روح این کشنده کاماز مشاهده کنید. کیفیت قطعات استفاده شده در فضای داخلی نسبتا مناسب بوده و تودوزی صندلیها و تختها نسبت به بسیاری از کشندههای چینی، در وضعیت بهتری قرار دارد.
کشنده رخش خودرو به عنوان یک کشنده تک دیفرانسیل وارد بازار شده است و ابعادی تقریباً مشابه با سایر کشندههای تک دیفرانسیل موجود دارد. در جدول زیر میتوانید با ابعاد و اوزان دقیق این کشنده که توسط شرکت سازنده کشنده کاماز منتشر شده است، آشنا شوید.
ابعاد و اوزان کشنده رخش خودرو | |
طول. | 6250 میلیمتر. |
عرض. | 2550 میلیمتر. |
ارتفاع. | 3980 میلیمتر. |
وزن ناخالص ترکیبی مجاز. | 44000 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور جلو. | 8000 کیلوگرم. |
فاصله محوری. | 3780 میلیمتر. |
فاصله از پشت کابین تا انتهای شاسی. | 960 میلیمتر. |
وزن کل شاسی (بدون بار). | 9070 کیلوگرم. |
ظرفیت مجاز محور عقب. | ۱۳00۰ کیلوگرم. |
حجم باکها. | 1400 لیتر باک آلومینیومی. |
ظرفیت مخزن ادبلو. | 100 لیتر. |
کشنده کاماز در بخش فنی، از مشخصات بسیار قابل توجهی بهره میبرد. موتور این کشنده ساخت شرکت لیبهر سوئیس است که شش سیلندر خطی بوده و از تجهیزاتی مانند توربو شارژ و اینترکولر استفاده میکند. این موتور توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت را دارد که بیشترین قدرت را در بین محصولات مونتاژی کشورمان خواهد داشت. از نظر رقبای اسباب بخاری این کشنده میتوان به کشنده فردا دیزل اشاره کرد که در نسخه دو دیفرانسیل خود، با ۵۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
همچنین نسل جدید کشنده کا ایکس سایپا دیزل نیز با قدرت ۵۲۰ اسب بخاری عرضه میشود. البته مدتی است که صحبت از ورود یک کشنده جدید چینی به بازار ایران است که قدرت ۵۸۰ اسب بخاری دارد. این کشنده هانوان P نام دارد و در صورت عرضه میتواند تاج قهرمانی را از کشنده رخش خودرو بگیرد. با این حال تا زمان عرضه نهایی کشنده مذکور، محصول کاماز در کشور ما به عنوان پرقدرتترین نمونه تولیدی به شمار خواهد رفت.
در جدول زیر میتوانید با مشخصات دقیق موتور کشنده رخش خودرو آشنا شوید.
موتور کشنده رخش خودرو | |
نوع موتور. | ۶ سیلندر خطی از نوع تزریق مستقیم. |
سازنده موتور. | لیبهر. |
مدل موتور. | (Euro 5) LIEBHERR R6 910 . 10 – 550. |
استاندارد آلایندگی. | Euro 5 EEV. |
سیستم کاهنده آلایندگی. | کاتالیست هوشمند SCR. |
حجم موتور. | 11946 (سی سی). |
سیستم سوخت رسانی. | انژکتور- کانال مشترک ( بوش- آلمان). |
حداکثر قدرت موتور. | 550 اسب بخار در 1900 دور بر دقیقه. |
حداکثر گشتاور. | 2550 نیوتن متر در دور موتور 1300. |
کشنده رخش خودرو در بخش گیربکس نیز سراغ یک شرکت آلمانی دیگر، یعنی شرکت ZF رفته است. این گیربکس مذکور از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک سری ترکسون این شرکت است. جالب است بدانید که این گیربکس در کشنده دافران نیز استفاده میشود. از این نظر میتوان این دو کشنده را شبیه هم دانست. در ادامه به مشخصات گیربکس کشنده رخش خودرو در قالب یک جدول پرداختهایم.
مشخصات گیربکس کشنده رخش خودرو | |
سازنده جعبه دنده. | ZF |
مدل جعبه دنده. | 12TX 2621TD مشابه دافران |
عملکرد جعبه دنده. | اتوماتیک. |
نوع کلاچ. | دیافراگمی، تک صفحه ای، مدل MFZ 430 هیدرولیکی با بوستر بادی. |
کشنده کاماز در بحث سیستم تعلیق، سراغ شرکت مرسدس بنز رفته است. در این مدل از کشنده کاماز، از سیستم تعلیق شرکت مرسدس بنز که در کشندههای اکتروس استفاده میشود، بهره برده شده است.
در بحث سیستم ترمز نیز باید بگوییم که کشنده رخش خودرو از جدیدترین ترمزهای دیسکی ساخت شرکت وابکو به همراه کنترل الکترونیکی و مکانیکی کمک ترمز استفاده کرده است. مشخصات دقیق سیستم تعلیق و ترمز کشنده کاماز را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
مشخصات سیستم تعلیق و ترمز کشنده رخش خودرو. | |
سیستم تعلیق جلو. | فنر برگی چند لایه پارابولیک، مجهز به کمک فنر و میل موجگیر. |
سیستم تعلیق عقب. | Daimler HL6 (مرسدس بنز)-تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی(ECAS). |
سیستم ترمز جلو – عقب. | دیسکی (دو مداره مستقل پنوماتیکی). |
ترمز کمکی. | ترمز موتور و اینتاردر گیربکس ساخت وابکو. |
نوع ترمز. | سیستم ترمز با کنترل الکترونیکی (EBS) با امکانات : سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل کششی TCS، سیستم ضد لغزش ASR، سیستم ضد قفل ABS، سیستم الکترونیکی کنترل تعلیق بادی(ECAS)WABCO. |
نوع سیستم فرمان. | تلسکوپی با سیستم پنوماتیکی تنظیم ارتفاع. |
تجهیزات استاندارد نصب شده بر روی کاماز 1955 به شرح ذیل هستند:
کروز کنترل، صندلی های پنوماتیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع و دارای گرمکن، بخاری درجا، پیش گرمکن موتور 14TC ADVERS، تاخوگراف الکترونیکی، سانروف برقی، بادشکن سقفی، کمربند ایمنی 3 نقطه و سنسور هشدار دهنده ضخامت لنت ترمز.
در این مقاله از فرهان دیزل، شما را با کشنده رخش خودرو آشنا کردیم. کشنده کاماز ۱۹۵۵، از امکانات و تجهیزات بسیار مناسبی بهره میبرد که باعث شده است تا در رقابت با کشندههای چینی و اروپایی موجود در بازار، حرفی برای گفتن داشته باشد.
در پایان باید اشاره کنیم که شرکت فرهان دیزل امکان خرید اقساطی انواع کامیون، کشنده و کامیونت را فراهم کرده است. به کمک طرحهای فروش فرهان دیزل، شما میتوانید خودروی سنگین مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و به طور اقساطی خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان فرهان دیزل تماس بگیرید.
اگه قرار باشه قیمتش تفاوت زیادی با کشنده های چینی داشته
باشه ارزش خرید نداره – یا رومی روم یا زنگی زنگ – قیمت مناسب
کشنده چینی کیفیت مناسب کشنده اروپایی – روس چی میگه این
وسط
سلام چرا قیمت گذاشته نشده ، چند سال گارانتی داره ؟ چند
سال عمر مفید داره ؟ تجهیزات کولر درجا ، یخچال ، صندلی …
توضیح ندادید ؟
لطفا کامل و دقیق مشخصات بنویسید ؟
قسط بخواد ماهی ۵۰ به بالا باشه هیچ راننده ایی دیگه
نمیتونه زن بچشو ببینه همش تو جادس هیچ ارزشی برای
خرید نداره
حداقل یه گریبکس بهتر روش میذاشتین
کشنده تولید شده باید امکاناتی داشته باشند که
راننده راحت تر بتونه کار بکنه با توجه به موقعیت
های مختلف که اگثرن در بنادر مستقر هستند که
گرما بسیار شدید حاکم هستش. امکانات رفاهی
بسیار کم.. زیبایی کم.. کولر درجا نیست.. ماکروویو
نیست.. مانیتور با ابعاد مناسب نیست.. 7 و 8
نیست.. داشبورد مثل دیگر کشنده های چینی.. از
تو دوزی خوب استفاده نشده.. قیمت و کرانتیش
معلوم نیست.. شرایط مناسبی برای راننده لحاظ
نشده. دوربین 360 درجه نداره که راننده به عقب
کشنده مسلط باشه. آینه ها برقی نیست.. خیلی
ضعف داره.