فرهان دیزل

تهران، اسلامشهر، میدان نماز، به سمت چهاردانگه، 200 مترپایین تر، ساختمان فرهان دیزل

بررسی و مشخصات فنی کامیون اسکانیا R420

بررسی و مشخصات فنی کامیون اسکانیا R420

فهرست محتوا

مقدمه

اگر از فعالان حوزه ماشین های سنگین و تجاری باشید، قطعاً نام اسکانیا r420  به گوشتان خورده است. این کامیون اسکانیا نقطه شروع سری R در بازار کشور بود که در ابتدا به صورت وارداتی وارد کشور گردید.

اسکانیا r420  با وجود اینکه کمترین قدرت را در بین مدل های سری R اسکانیا دارد، اما در زمان ورود به بازار به عنوان یکی از گزینه های قدرتمند در بازار کشور شناخته می شد. در آن زمان رقیب اصلی این کامیون ولوو fh۱۲ بود که آن هم با قدرت ۴۲۰ اسب بخار در بازار کشور موجود بود که توسط سایپا دیزل مونتاژ می گردید.

لازم است بدانید که تولیدات سری R اسکانیا در دو مدل شش و هشت سیلندر تولید می شوند. مدلهای پایین تر از قدرت ۵۰۰ اسب بخار همانند اسکانیا r420  از موتور ۶ سیلندر ۱۲ لیتری بهره می برد. اما موتور های دارای قدرت بالاتر از ۵۰۰ اسب بخار، از نوع ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۱۶ هزار سی‌سی است. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله با مشخصات اسکانیا r420 به طور کامل آشنا خواهید شد.

کامیون اسکانیا r420

 

نیرو محرکه اسکانیا r420

در بخش نیرو محرکه کشنده اسکانیا r420، این وظیفه به یک موتور ۶ سیلندر ۱۲ لیتری محول شده است. مدلی از این کشنده اسکانیا که در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در بازار کشور عرضه شده است، از استاندارد آلایندگی یورو ۳ پشتیبانی می‌شد. البته در آن زمان این موتور در مدلی دیگر با رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۴ و 5 نیز در دسترس بود. با این وجود در آن دوره قوانین محیط زیستی کشور استفاده از کامیون های یورو ۴ و بالاتر را مجاب نساخته بود. به همین دلیل، حتی کامیون های اروپایی نیز با استاندارد آلایندگی یورو ۳ به بازار کشور عرضه می شدند. این موتور با تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت و همچنین ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور از یک موتور ۱۱.۷ لیتری در زمان معرفی سر و صدای زیادی به پا کرده بود. زیرا در همان دوره، رقیب هم وطنش یعنی ولوو fh۱۲ برای ارائه این حجم از قدرت از یک موتور با حجم ۱۳ لیتری بهره می برد.

کشنده کامیون اسکانیا r420

 

سیستم انتقال قدرت اسکانیا r420

اسکانیا r420 وارد شده به کشور در طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در بخش سیستم انتقال قدرت در مدل های مختلفی به بازار عرضه گردید. برخی از این اسکانیا ها با گیربکس ۱۲ دنده، تعویض دستی عرضه می شدند. با این حال اکثر مدل های وارداتی از گیربکس ۱۲ دنده اتوماتیک اسکانیا استفاده می کردند. این گیربکس علاوه ‌بر این ۱۲ دنده، از دو دنده عقب و دو دنده کرال نیز بهره می برد.

لازم به ذکر است که مدل های اتوماتیک به دلیل افزایش راحتی در رانندگی و همچنین به دلیل بهره‌مندی از سیستم اپتی کروز اسکانیا، از اقبال بیشتری در بین خریداران برخوردار هستند.

از لحاظ ریتاردر و یا ترمز گیربکس اسکانیا r420  های وارد شده به کشور با یکدیگر یکسان نیستند. برخی از مدل ها خصوصا مدل های وارد شده در سال اول، یا فاقد ریتاردر بودند و یا اینکه ریتاردر ضعیفی داشتند. در مدل های وارد شده از سال دوم به بعد همه مدل ها از ریتاردر ۵ زمانه بهره می بردند. این ریتاردر قدرت بسیار بالایی در کنترل کامیون هنگام حرکت در سراشیبی ها را به ارمغان می آورد. کنترل این ریتاردر به کمک یک سیستم کامپیوتری و الکترونیکی پیشرفته صورت می پذیرد. این سیستم باعث شده تا اسکانیا از درجه اطمینان بالایی برخوردار باشد.

کشنده اسکانیا 420

 

سیستم تعلیق اسکانیا r420

سیستم تعلیق اسکانیا r420  در چرخ های جلو از نوع کمک فنر دار به همراه میل موج گیر است. در چرخ های عقب سیستم تعلیق از نوع بادی بوده که برای انجام این کار از دو مخزن باد که در پشت کامیون نصب شده‌اند، استفاده می‌شود. جهت تنظیم ارتفاع کامیون یک ریموت کنترل در داخل کابین وجود دارد که راننده می تواند به کمک آن و بدون پیاده شدن از کامیون، کار تنظیم ارتفاع را انجام دهد.

 

سیستم ترمز اسکانیا r420

اسکانیا r420  دارای سیستم های مختلف ترمز کمکی است. در این کشنده ترمز های جلو و عقب از نوع کاسه‌ای بوده و همه چرخ ها از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره می برند. در کنار این سیستم، بر روی محور های جلو و عقب، سیستم مربوط به ترمز اضطراری در شرایط ویژه نصب شده است. همچنین این کامیون دارای ترمز اگزوز اتوماتیک و همچنین ریتاردر پنج زمانه هیدرولیکی است. تمامی این سیستم ها در کنار یکدیگر سبب گردیده تا رانندگی با اسکانیا r420  با اطمینان بالا صورت بگیرد.

 

ابعاد و اوزان مجاز اسکانیا r420

وزن خالص کشنده اسکانیا r420  در حدود ۷ هزار کیلوگرم است. کارت این کشنده ها جهت حمل بار در کشور، از نوع ۴۲ تنی است. بدین معنا که این کشنده توانایی جابجایی تا حداکثر وزن ناخالص ۴۲ هزار کیلوگرم را دارا است.

از لحاظ ابعاد نیز اسکانیا r420  بر اساس کابین نصب شده بر روی این شاسی متفاوت خواهند بود. در اوایل دوران معرفی و عرضه کشنده اسکانیا r420، این کامیون در سری اتاق های تاپ لاین یا سقف بلند، هایلاین یا سقف متوسط و همچنین سقف کوتاه به بازار عرضه می شدند. در بازار کشور ما در تمامی این مدل اتاق ها، موجود هستند. با این حال در تمامی مدل ها، طول کامیون در حدود ۵۹۳۵ میلیمتر است. کامیون ۲۵۵۰ میلی متر فاصله بین محورهای عقب و جلو ۳۳۰۰ میلی متر است. لازم به ذکر است که طراحی آیرودینامیک بدنه این کامیون باعث گردیده تا حداقل مقاومت در برابر جریان هوا وجود داشته باشد. این امر باعث شده تا مصرف سوخت این کامیون نسبت به مدل های قبلی کاهش چشمگیری پیدا کند.

در ضمن ظرفیت باک سوخت نصب شده بر روی این مدل از اسکانیا در مدل های موجود در بازار کشور از نوع ۱۱۰۰ لیتری است.

اتاق تاپ لاین، بزرگترین اتاق این کشنده محسوب می شود.

 

امکانات کابین اسکانیا r420

اگر همین امروز هم وارد کابین یکی از مدلهای اسکانیا r420  شویم، مشاهده می کنیم که این کامیون به گونه ای طراحی شده که پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال بسیار شیک و شکیل به نظر می آید. طراحی داشبورد و سایر قسمت های داخل کابین و تخت خواب ها بگونه ای است که حداکثر راحتی را برای راننده و سرنشین کناری فراهم می آورد. جهت افزایش رفاه حال راننده و سرنشین کناری، تجهیزات مختلفی در داخل کابین کشنده به صورت استاندارد نصب شده اند.

داخل کابین اسکانیا r420
داخل کابین اسکانیا r420

 

سخن پایانی

در این مقاله از فرهان دیزل با کشنده اسکانیا r420  به طور کامل آشنا شدیم. این کامیون با برخورداری از یک موتور ۶ سیلندر کم مصرف توانست در زمان ورود به بازار کشورمان، سر و صدای بسیار زیادی را به پا کند. با وجود آنکه مدت زمان زیادی از توقف عرضه این کامیون در بازار کشور می گذرد، هنوز هم در بازار کامیون های کارکرده، طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما هم تمایل به خرید یکی از مدل های اسکانیا r420 دارید، در وب سایت خرید و فروش کامیون فرهان دیزل مدل های مختلفی از این کامیون جهت فروش عرضه شده اند.

فرهان دیزل یکی از شرکت های بزرگ عرضه کننده ماشین های سنگین در کشور است. این شرکت در کنار عرضه کامیون های کارکرده و خدمات کارشناسی تخصصی کامیون، ارائه دهنده شرایط فروش اقساطی کامیون و کامیونت است. شما میتوانید با مراجعه به صفحه مربوط در سایت به مطالعه شرایط خرید اقساطی کامیون و کامیونت از فرهان دیزل اقدام نمایید. جهت کسب مشاوره بیشتر می توانید با تماس با بخش خدمات مشتریان فرهان دیزل، با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار نمایید.

1 نظر

  • سلام من با کامیون کار نکردم ولی موتورهای ۵ سیلندر اسکانیا
    روی اتوبوسهای شهری را داشتم بسیار خوب و عالی و کم
    استهلاک حقیقتا دهه ۸۰ بدون دزدی و بهترین موتور و
    دیفرانسیل را داشت گیربکس هم زد اف خرابی این ماشینها
    بسیار کمتر از اتوبوسهای مشابه مونتاژ داخل بود باور کنید ده
    درصد انها فقط اشکالش در ورق بدنه بود که اسید شویی نشده
    و استر اپوکسی نداشت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید